Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Steve Henry om reklambranschens känslomix

stevehenry

Steve Henry är engelsk copywriter och creative director med närmare 25 år i branschen. Han grundade reklambyrån HHCL och skapade där klassiska kampanjer för bland andra Tango, Maxell Tapes och Guinness. Tidningen Campaign rankade byrån som landets främsta tre år i rad – och utsåg den år 2000 till det gångna decenniet mest betydelsefulla. Efter två år som executive creative director på TBWA London valde han att bli strategisk kommunikationskonsult. Och Campaign valde in honom i Hall of Fame, där han sällskapar med de trettionio andra som betytt mest för engelsk reklam under det senaste halvseklet.

I en intervju med The Guardian beskriver han reklambranschen som en ”bisarr bransch” där de pengar, den passion, det engagemang vi investerar ofta resulterar i reklamfilmer som folk undviker till förmåga för bankärenden och toalettbesök. Han sammanfattar alla de där blandade känslorna med de kloka orden:

stevehenry_citat

Läs hela intervjun

The Guardian: Great expectations

Och nu blir det reklam signerad Steve Henry. Först ut: Tango.

Och sedan: Maxell-filmen som parodiserar Bob Dylan

… och den här Guinness-filmen som är en sann klassiker.

Ett svar till “Steve Henry om reklambranschens känslomix”

  1. Elias Betinakis skriver:

    HHCL var så fantastiska.
    90-talets CPB.

    Vill bara addera två saker:
    1. De som gillar strategi ska läsa Adliterate, en mycket oregelbundet uppdaterad blogg av Richard Huntington, HHCL’s plannerchef, numera på Saatchi UK.
    2. Den bästa filmen som de gjorde för Tango är St George! Den måste alla se.

Kommentera