Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här kommer brasiliansk reklam från hela världen

På toppen av toppen av det isberg vi kallar reklam hittar vi den där reklamen – ofta tidningsannonser – som man fattar på 0,3 sekunder, som är sådär smart att man blir lite avundsjuk. Vi kan kalla den för brasiliansk – det är ju lite si och så med läskunnigheten där – eftersom du oftast bara behöver en stor bild och en logotyp för att sluta cirkeln. Tävlingsreklam och reklam-för-reklamare är också gångbara namn på det omtyckta barnet. Och vi som hela dagarna jobbar med reklam, men alltför sällan får göra brasiliansk sådan tar varje tillfälle till inspiration. Här är ett sådant:

25668
27521
28302
30955
1196790672_0
Climared
Drive_A3_Bike_v2-1
fc1
Heineken-Jammin-Festival---concert
WWFl1
wmf1
omax2
Heinzvolcano
ming8
26601

Tack till Thomas Larsson, creative director på B-Reel; Ludvig Svartz, art director på Relevans; och Åke Larsson, copywriter på Holy Diver, som har bidragit med annonser ur sina samlararkiv.



4 svar till “Här kommer brasiliansk reklam från hela världen”

  1. […] har Mattias samlat ihop med hjälp av kollegor i branschen. Bäst är första bilden. De strumpbyxorna vill jag bara […]

  2. Tessan skriver:

    lol, känns som den där kossan hade platsat på Photoshop Disasters.
    Pringles och WWF var däremot riktigt najs.

  3. Hans A/Dedicate skriver:

    Brasiliansk reklam är intressant på många sätt, faktiskt. Numera är läskunnigheten helt okej, men traditionen är etablerad. Sen lär dom jobba snabbast i världen, dessutom, vilket etablerades under tokinflationen på 80-talet. Man gjorde hela jättekampanjer på tre dagar efter lämnad offert, för att inte förlora för mycket på penningvärdesförsämringen.

    Man kan vara lite avundsjuk på stjärnkreatörerna där, dessutom. Reklam är lite av Brasiliens tredje ”nationalsport”, efter fotboll och musik, man kämpar med ett nationellt mindervärdeskomplex och internationella tävlingsframgångar uppmärksammas brett. Detta leder till fantasilöner och popstjärnestatus. Iofs betyder det att man tvingas bo i São Paulo (det är där byråerna finns) ha GPS-implantat, skottsäkrad bil och flyga helikopter till jobbet för att undvika att bli kidnappad (en annan nationalsport, särskilt populär i SP).

    Det roliga är att deras reklamspråk funkar så bra på oss, med vår reklamtradition, tycker jag. Lite märkligt när man tänker på att t ex tysk och fransk reklam känns så otroligt främmande många ggr.

  4. Brisa skriver:

    Hej!

    Underbara bilder! Jag är själv en copy från Brasilien och känner igen det Hans A (Dedicate) beskrivit här. Ganska ofta hade jag 3-4 annonser som borde levereras inom 2 dagar. Hur lyckas man göra ett bra jobb med en så kort deadline? En sak som präglar reklamindustrin i Brasilien är just humorn. Vi skämtar om allt och alla utan att någon känner sig förolämpad. Sexistiska kampanjer ser man året runt (ölreklam toppar listan) och det blir inte någon skandal utav det om en halvnaken tjej försöker sälja in den senaste Ford-modellen.

    Jag gillar verkligen reklamspråket i Brasilien. Det ska vara snabbt, intelligent, det ska få dig att skratta, gråta, få gåshud eller, helt enkelt, att hata hela idén. Ja, för det finns människor som bara hatar reklam – oavsett budskapet.

    Det har alltid varit en utmaning för mig att jobba som copy här i Sverige. Jag gillar humor, jag gillar reklam som berör men ja måste alltid påminna mig om att jag inte är i Brasilien längre. Det är lätt att gå ett steg för långt och förstöra kundens förtroende.
    Det gäller att inte trampa på äggskal och försöka anpassa mig till marknadens språk, stilar och tendenser samt krydda lite här och där med brasilianskt hyss.

Kommentera