Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ica och King förnyar sig med enformiga maträtter

Min svåger Peter är som folk i mest. Han är med andra ord ganska ointresserade av reklam. Peter är nog till och med mer ointresserad av reklam än folk i mest. Därför höll jag på att trilla av trottoaren häromdagen när han plötsligt sa: »Har du hört den där Ica-reklamen? Den på radio, med kyckling på fredag fast om falukorv istället. Det är faktiskt riktigt rolig.« Jag har sagt det förut, och nu säger jag det igen: när folk som befinner sig låångt utanför reklambranschen frivilligt pratar om reklam, då är det läge att blåsa upp öronen till elefantstorlek.

Såpan om Stig och Ulf och de andra är Sveriges genom tiderna mest sönderkramade reklamsåpa. Den är omtyckt både av folk på gatan och folk i branschen. Och tillsammans med reklambyrån King har Ica gång efter annan lyckats att förnya sig. Det kommer kanske inte att funka till jordens undergång, men det funkar fortfarande. Vi andra i branschen borde vara stolta över Ica-såpan – den är ett folkligt föredöme för reklam som går hem. Förhoppningsvis inspirerar den oss dessutom att skapa koncept med samma styrka och uthållighet.

Nu till saken. Just nu lanserar Ica tjänsten Billiga veckan. Den gör att du enkelt kan sätta ihop goda vardagsrecept utan att det behöver kosta skjortan. Du får nya förslag, och slipper laga paradrätten vareviga dag. Det väljer Ica och King att berätta i tv, radio och i butik.

Reklamfilm

På måndag ere fläskkotlett den bästa man kan få.
På tisdag ere fläskkotlett jag tror att jag tar två.
Onsdag å torsdag vår favoriträtt, då vill jag ha fläskotlett.
På fredag ere fläskkotlett, på lördag ere fläskkotlett
på söndag ere fläskkotlett, på måndag ere fläskkotlett
på tisdag ere fläskkotlett, då vill jag ha fläskkotlett.
På onsdag ere fläskkotlett
.


Radio

Korta reflektioner
Kalla mig gärna lättflörtad, men jag tycker det här är rasande bra reklam. Dessutom har den där låten satt sig på min hjärna som en armé blodiglar. ”Tack”.

Vad tycker du?

4 svar till “Ica och King förnyar sig med enformiga maträtter”

  1. Daniel skriver:

    Om reklamen är bra eller inte låter jag vara osagt, men man kan ju inte låta bli att undra vilket animaliskt Auschwitz de har skapat för att hyvla ned priset på fläskkotlett till 49 kr/kg. En annan sida av kotletten är ju att det är helt förkastligt ur miljösynpunkt att äta kött 7 dagar i veckan… Men vi reklamare kanske ska stå över sådana världsliga bryderier?

  2. tommy skriver:

    Daniel: är inte poängen med reklamen att man inte ska äta fläskkotlett hela veckan?

  3. Daniel skriver:

    Tommy – jag måste säga att jag tycker reklamen är lite tvetydig. Naturligtvis slår den ett slag för varierad kost, men samtidigt så lyfter man ju bara fram erbjudandet på fläskkotlett (alla fall i radioversionen). Jag kanske är fånig, men jag hatar billigt griskött utan certifiering. För att inte tala om konsumenter som i ena stunden säger ”å gud så billigt jag tror jag tar två”, för att sedan förfasas när Kalla fakta visar upp smuggelfilmer från grislägren. Vad fan tror ni när ni betalar 49 kr/kg? Det finns konsumentmakt och det är att inte köpa skiten. Det finns reklammakt och det är att inte saluföra den.

  4. Fia skriver:

    Måste flika in att King inte gör allt. ICA har en egen reklamavdelning också, som t ex gjort det mesta av kampanjen i butik.

Kommentera