Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Leon Nordin säger nej. Tio gånger om.

Leon Nordin sägs under sin tid i reklambranschen ha varit en man med både ryggrad och pondus. Han lär ha sagt vad han tyckte – till både uppdragsgivare och medarbetare. En gång ifrågasatte Leon varför byrån skulle ta sig an Gulf-uppdraget – ”Varför ska vi vilja jobba med er? Ni säljer ju samma soppa som alla andra!” – och frågade vid ett annat tillfälle Statiol-ledningen varför den nya logotypen skulle se ut ”som en upp-och-nervänd livmoder”. Dessutom formulerade han tio nej-regler som vi i dagens svenska reklambranschen – som alldeles för ofta säger ja, okej – säkert har ett och annat att lära oss av.

1. Nej, det blir inte lätt.
2. Nej, det kommer inte att gå fort.
3. Nej, det blir inte billigt.
4. Nej, du kommer inte undan själv.
5. Nej, inga kommittéer.
6. Nej, vi gör inte speck-uppdrag.
7. Nej, vi visar inga alternativa lösningar.
8. Nej, vi eftertestar inte kommunikation.
9. Nej, du får inte ta med dig skissen.
10. Nej, jag bryr mig inte om vad din fru/man tycker.

Tack till Håkan Aludd, art director på Sunny side up.

9 svar till “Leon Nordin säger nej. Tio gånger om.”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Claes Magnusson, Hans G Andersson, Kristoffer Åkesson, Anna Lindström and others. Anna Lindström said: Helt klart tillämpbart även på informationsavdelningar! RT @pleasecopyme: Leon Nordin säger nej. Tio gånger om. http://bit.ly/9W1bsP […]

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    That’s the spirit!

  3. Elving skriver:

    Hahahaha… Nummer 10 är min personliga favorit! Den önskar jag att man hade vågat säga till en viss kund när jag var ganska ny i branschen. =)

  4. Haha, den listan ska memoreras!

    Tack!

  5. Tessan skriver:

    Haha, honom hade jag velat träffa.

  6. […] copysajten Please copy me publicerar en lista med tio Nej, som reklamgurun Leon Nordin uppges ha skrivit. I samtal med kund […]

  7. Den reklamköpare som inte säger JA efter tio sådana NEJ bör tänka om. Alla företag vill märkas men ingen vill sticka ut. Då blir också reklamen därefter.

  8. Bernt Halvarsson skriver:

    Jag sa en gång JA till nr 9.
    Det ångrar jag än idag, årtionden senare. Efter att ha sett konkurerande byrå genomföra skissens idéer.

Kommentera