Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Lidl snålar på nästan allt – vinner Reklamcupen utan färg

lidl_annons_dnreklamcupen
Här är vinnarannonsen i DN Reklamcupen 2010.
För dig med sviktande syn: här är texten aningen förstorad.

lidl_smatt

Reklamcupen har blivit en sommartradition i reklamsverige. Medan de flesta av oss gör mest ingenting möts nyfödda printannonser i dagliga dueller i Dagens Nyheter. Den som inte vinner åker ut. Den färglösa Lidl-annonsen signerad Grey Stockholm slog ut allt motstånd och plockade hem två tredjedelar av folkets röster i finalen. Förstapriset: en studieresa till New York för både arbetsgruppen och uppdragsgivaren. Grattis till Grey och Lidl!

Juryns motivering

Att låta läsaren färglägga en annons i huvudet är interaktivitet när den är som snålast. Lidl vill inte vara fina. Man siktar bara på att uppfattas som billigast, och den vinnande annonsen utstrålar billighet så effektivt att ingen ens tittar på priset.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Grey
Copywriter: Josefine Adner
Art director: Rikard Holst
Projektledare: Douglas Sandor
Strateg/planner: Sten Andersen
Grafisk formgivare: Richard Landerus
Produktionsledare: Karin Wendt
Originalare: Helena Nilsson
Uppdragsgivare: Lidl – Caroline Forsshell, reklamchef; och Sofia Stampe, marknadskoordinator

Korta reflektioner
Det här är en annons man blir lite avundsjuk; man önskar ju att man själv hade gjort den. Det är ofta måttet på en riktigt bra annons. Och det är den här. Den är smart och hänger samman med det övergripande Lidl-konceptet om att spara in på alla onödiga kostnader, men ändå lyxa till det lite. Därför blir det bra, och inte VM i efterkonstruktion. Dessutom visar annonsen igen att bra reklam påfallande ofta är barnsligt enkel.

Vad tycker du?



5 svar till “Lidl snålar på nästan allt – vinner Reklamcupen utan färg”

  1. Charlotte skriver:

    Annonsen är inte dålig men idén är inte ny. Har sett den förut i snarlika varianter. Flera andra annonser i tävlingen var betydligt smartare. Men framför allt; jag stör mig på just COPYN! Annonstexten är inte välskriven. Det behövs inte FLER ord, men andra ord. Jag retade mig verkligen på den flera gånger när jag läste DN i somras. Och den här sidan på FB brukar ju framförallt lyfta COPY inspiration – här platsar inte denna annons. Tycker jag.

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Rätt annons vann, tycker jag. Lätt att förstå, lätt att tycka om, snabb och helt i linje med konceptet. En printvariant på filmerna. Sen kanske idén i sig inte är helt ny. Roligt också att Grey vann. Oddset var också bra, men kanske något långsam.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Just det, en kommentar till. Ofta kan man ta bort första meningen och copyn blir bättre. I det här fallet tycker jag det är tvärtom. Det är bara första meningen som behövs.

  4. Ivan skriver:

    Själv tokjublade jag över Oddset-annonsen. Klockren. Lidls var väl okej, men idén är inte precis ny – och jag har sett vassare varianter på samma tema. Jag håller dessutom med tidgare kommentarer om copyn. Stör mig. Lite väl ängslig, för att inte säga övertydlig.

  5. Karin skriver:

    Yes. Min favorit vann. Smart, snabb och enkel. En sådan idé som man blir avundsjuk på att man inte kommit på själv.

Kommentera