Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Mataffären.se lockar språkpoliser med tusenlappar

Bild 69

Hur får man folk att inse ens förträfflighet utan att skryta med den? Kanske genom att göra fel, och på så sätt locka målgruppen att uppleva produkten på plats – och bilda sig sin egen uppfattning. Det gör Mataffären.se i sin senaste kampanj, som använder sig av tv, radio, banners, sociala medier och lokala annonser i Aftonbladet. Idag hittar du den andra av tre annonser i kvällstidningen. Bakom kampanjen står Henrik BergqvistDepartment of Doing och Per Robert Öhlin.

Innan vi snackar om annonserna, kommer här en kort bakgrund: Mataffären.se är Sveriges största färskvarubutik på nätet. Det är Coop som driver den med målet är att ändra folks beteende och skaffa sig nya matvanor. Med andra ord: övertyga dem att handla sina dagligvaror på nätet och få dem levererade hem på ett miljövänligt sätt redan dagen efter. Målgruppen är unga vuxna, moderna människor som lätt tar till sig nya vanor och delar Coops traditionella syn på mat och miljö.

Kampanjen då? Den ska förmedla fördelarna med Mataffären.se: färskheten, den ekologiska profilen och det miljövänliga alternativet (maten levereras med biogasbilar). Per Robert Öhlin, copywriter, förklarar:
– Först pratade vi i vanlig ordning om hur fördelarna bäst skulle förmedlas, men snart insåg vi att det bästa sättet var att låta målgruppen uppleva produkten på plats. Så istället för att skryta om vår förträfflighet frågade vi oss om det inte vore bättre att försöka locka in folk i butiken på nätet och där få skapa sig en egen uppfattning. Utmaningen blev alltså: hur får vi så många som möjligt att gå in på mataffären.se?
– Det självklara svaret blev att locka med pengar. För att stå ut i bruset insåg vi att det måste röra sig en stor summa pengar, så vi bestämde att vi skulle skänka bort 5000 kronor mot en fullkomligt bagatellartad motprestation. För att skapa sympati och ytterligare skilja oss från mängden bestämde vi oss för att låta konsumenten få möjlighet att känna sig överlägsen oss på något sätt. Kanske få rätta till fel som vi begått? Där föddes tanken att parafrasera en gammal annonsidé av Neil French: att leta efter ett stavfel. Det passar oss som handen i handsken för att läsaren då måste ta sig igenom en större mängd text, som i vårt fall självfallet handlar om Mataffären.se och vad den är bra på.

Copyn
Rubrik: Oops! Vi råkade stava fel i vårt materbjudande. Den som först hittar felet vinner mat för 5.000:-

Vi är inte bara Sveriges största färskvarubutik på nätet, vi är kanske också Sveriges mest generösa.
Under den närmaste veckan får du 50% rabatt på flera varor från vår delikatessdisk. Är du ny hos oss bjuder vi dessutom på hemkörningen.
Tyvärr råkade ett stavfel smyga sig in i texten.
Den förste som hittar det och mejlar det till oss på stavfel@mataffaren.se vinner matvaror till ett värde av 5.000 kronor. Kila in på www.mataffären.se, leta reda på erbjudandet och studera texten noggrant. Vill du ha ett tips? Gör det nu.


DE ANDRA ANNONSERNA

Bild 70
Bild 71

Korta reflektioner
Det här en smart liten idé. Det enda som förvånar mig är att den inte är mer ”gjord”. För lite gjord är den allt (men det är mest vi reklamarbetare som känner till och bryr oss om sådant). Den som kan läsa, stava och vill vinna fem tuss läser förmodligen texten. Hela texten. En gång. Och en gång till. Först lite svepande, sedan mer i detalj. Förhoppningsvis och förmodligen går budskapet in också. Själv går jag först bet på att hitta stavfelet, hittar ett annat (tror jag!), men hittar snart rätt fel. Utan att använda stavningsprogrammet såklart.

Men! Kanske är det ett aningen för stort steg från tidningsannonsen till hemsidan bara för att hitta ett stavfel. Och kanske är det i annonserna lite förvirrande i vilken text det där misstaget gömmer sig. Men den som hittar dit lär garanterat ta sig tid att läsa hela texten. Och hur ofta händer det egentligen?

Hittar du stavfelet? Och vad tycker du om kampanjen?

8 svar till “Mataffären.se lockar språkpoliser med tusenlappar”

  1. KittyKat skriver:

    Undrar om man kan vinna genom att påpeka felaktig kommatering (punktering?) i siffrorna…

  2. Tessan skriver:

    Håller med om att det är lite oklart var stavfelet kan hittas nånstans. De borde kanske ha betonat hemsidan mer. Med det sagt är det en skoj idé och så länge det funkar spelar det ju ingen roll om den är ‘gjord’.

  3. Bengt skriver:

    Jag tycker att reklam i allmänhet är stereotyp, förutsägbar och tråkig (tv-reklam är allra värst). Därför är det alltid kul när man lämnar formulär 1A. Men då gäller det förstås att verkligen ”vårda” idén ända till målgång. Det gör man alltså inte här, genom otydligheten VAR man ska leta efter stavfelet.

  4. Jocke skriver:

    Min omdelbara tanke när jag såg affischen var ”Hemköp”. Jag vet inte, kanske bara är jag..

  5. Johan skriver:

    Gjordes för länge, länge sedan (vad jag har sett iaf). Lite roligare utförande på den. Det var en som stod nåt i stil med ”If you find a spelling error in this text I’ll give you 500 dollars.” och sen med en fortsättning som drog in en i annonsen; ”Sorry, it’s not in this line. And not in this either. etc etc..”

    Det som var skönt med den var att produkten var något slags rättstavningshjälpmedel. Passar idén lite bättre än hemköp.

    Tyvärr är reklamboken som jag såg annonsen i hemma i Sverige för tillfället.

    Borde kanske fixat det som att man sms:ade in svaret istället för mail också (hade varit snabbare och enklare). : )

  6. Margareta Ideborg skriver:

    överaska ska stavas överraska

  7. Margareta Ideborg skriver:

    Det är kul med tävlingae. Gärna många!

  8. @collentine skriver:

    en spontan tanke med denna kampanj är att det får dem att se slarviga ut. Inte bästa approachen om man vill förknippas med säkra betal-lösningar vilket fortfarande krävs för att få fler svenskar att köpa mat online.

Kommentera