Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Bo Bergström lär ut konsten att inte berätta allt

samspel_textbild
Nu har Bo Bergström – mannen bakom populära Effektiv visuell kommunikation – skrivit en bok om samspelet mellan text och bild. Den heter Samspel text bild. Boken finns till för text- och bildmänniskor som vill förstärka sina budskap – oavsett om det handlar om information, åsikter, journalistik eller reklamtexter.

Allting handlar i grunden om att skapa delaktighet genom att låta det uppstå ett glapp mellan ordet och bilden. Då kan mottagaren själv fylla i, och orden och bilden blir tillsammans större än var för sig. Om du förstår det har du större möjlighet att skapa reklam som det slår små gnistor om.

wonderbra_paraply

delicato_enfruktomdagen

För dig som är reklamintresserad finns mycket att hämta i boken. Många tydliga exempel kommer från reklamens värld: Volvo, Amnesty, Malmöoperan, McDonalds, Delicato, Tele2 och Wonderbra för att nämna några. Eller den här annonsen för Volkswagen, där texten aldrig skulle överlevt utan bilden, och bilden aldrig utan texten:

volkswagen_orbuy

Själv är jag inte överdrivet intresserad av att teoretisera och veta vad alla termer heter, men Bo Bergström gör det på en medryckande sätt som undviker att bli trist. Det är förmodligen därför hans böcker är obligatorisk läsning på varenda reklam- och marknadsföringsskola i det här landet. Det lär Samspel text bild också bli. Det borde varje vettig lärare se till. Allt annat vore tjänstefel.

Läs också
Please copy me: Bo Bergström ville ha en känsla – fick en ostburgare för 12:-

Kommentera