Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Annonsen som vill skapa ett mänskligare Stockholm

Stadsmissionen_Vindsvaning

Klicka lite på annonsen för att kunna läsa texten.

Den gångna veckans mest omsnackade tidningshändelse är förmodligen Dagens Nyheter-reportaget om stockholmsparet Erik och Nina, som på ett närmast skrattretande sätt beskriver den övre medelklassens vurm för mat, resor och inredning.

Och medan folk antingen förfasade sig eller förlöjligade sig över pekoralet funderade tre studenter på Berghs School of Communication på hur de skulle kunna ”använda kraften hos något aktuellt som engagerar människor” och visa och förändra ”de skillnader och orättvisor som finns i samhället”. Resultatet: en annons för Stockholms Stadsmission med samma rubrik som artikeln i Dagens Nyheter.
Det gick väldigt snabbt att komma på och göra den här annonsen, säger Daniel Åhlman, copywriter. Ungefär lika snabbt som man äter en lunchlåda från Ica. Förhoppningsvis lyckas den med konststycket att göra något åt de orättvisor som finns. Och vi hoppas självklart att Stockholms Stadsmission väljer att publicera annonsen.

Arbetsgruppen
Marcus Sjögren, copywriter; Daniel Åhlman, copywriter; och Johan Täppmark, art director.

[poll id=”11″]



6 svar till “Annonsen som vill skapa ett mänskligare Stockholm”

  1. Okej, jag tappar nästan andan. Det här är förjävlabra helt enkelt. Magontet är ett faktum och steget till att skänka pengar är oerhört kort. Stadsmissionen: publicera!

  2. Maria skriver:

    Bra idé! Bra text för det mesta. Men ibland tangerar det gränsen för det osmakliga, tycker jag: Att tala om att vissa ska ge mer är fräckt. En del av de som bor i vindsvåningar och läser detta kanske redan ger stora belopp till Stadsmissionen, sånt kan man inte veta. Och Knivsöder och droger, behöver det vara med här? Det ger för mig en känsla av att hemlöshet inte kan drabba alla. En slags alienation mot de drabbade och lite buskis i uttrycket.

    Som avslutning skulle jag stryka meningen: ”Deras gigantiska köksfläkt döljer effektivt aromerna från engångsgrillen för de boende på första våningen sex meter upp, för att sedan sprida något friterat över takmåsarna.” Det här förvirrar bara. Bor de som bor på första våningen sex meter upp? Var bor de som grillar? Och varför sprids något friterat över måsarna på taket? (Ett lekfullt ”m” kanske glömdes kvar?)

    Fixas detta är det en annorlunda och kul kampanj. Då är det bara att köra.

  3. […] Hittad via pleasecopyme.se. […]

  4. Sandra Axell skriver:

    Bra och kul idé! Vi vill uppmuntra alla initiativ som tas för att uppmärksamma hemlöshetsfrågan.

    http://www.stadsmissionen.se/Omoss/Nyheter/Berghselever-fangade-upp-snackis—skapade-annons-at-Stockholms-Stadsmission/

    http://www.facebook.com/stadsmissionen

    Sandra Axell
    Stockholms Stadsmission

  5. Kurt skriver:

    Bra, men måste korrläsas innan eventuellt tryck för att rensa bland småfelen.

Kommentera