Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är inte din annons

papercut_dittliv

Man får ett mejl från Magnus Jakobsson. Man kommer för alltid ångra att man öppnat det. Man tänker att man skulle kunna ge både höger och vänster arm för att ha skrivit den där annonsen han skickat med. Man inser försent det omöjliga i att lyckas med det konststycket. Man blir förbannad för det är så bra, så bra, så bra.

Man klickar på annonsen för att kunna läsa texten.

Vad tycker man?

21 svar till “Här är inte din annons”

  1. Kalle skriver:

    Man tycker att man plötsligt blev lite sugen på att kanske fundera på att försöka tro på att man eventuellt kan hoppas på att bli copywriter igen.

    Man borde ju ge sådant här en chans ändå.

    För det är ju ganska fantastiskt ibland. Det där med text.

    Inspirerande.

  2. Eva skriver:

    Först tycker man ”Fan helvetes jävla skit!”. Sedan tycker man ”Varför kommer inte jag på sånt där?”. Därefter tycker man att Mattias ska ta och hälsa Magnus Jakobsson att det där var tamejfan sjukt bra.

    Till sist tycker man ”Jag måste sluta svära så mycket”.

  3. Hugo skriver:

    Otroligt imponerande. Den ärlighet som genomsyrar hela texten gör att jag både gillar och litar på detta Paper Cut utan att veta särskilt mycket om det.

  4. Per J skriver:

    Man inser att man har världens roligaste yrke. Man inser att man alldeles för sällan skriver som man borde göra. Man går och lägger sig med ett leende.

  5. Fredrik T skriver:

    Trillar-av-stolen-bra. Det är sånt här som är orsaken till att man jobbar med reklam. Tack Magnus. Och tack Mattias.

  6. Den var bra, även om jag i slutet inte kunde låta bli att tänka på Old Spice-reklamen, I’m on a horse:

    ”precis sådär ditt liv inte är.”
    vs
    ”just the man your man could smell like”

    Men jag håller med, man sugs in och fastnar i texten. Synd bara att själva kopplingen till det som säljs är den svagaste länken i texten.

  7. Peter Olsson skriver:

    Otroligt bra.

    För övrigt, Old spice kommentaren? Nej, det har inget med det att göra alls. Som ditt liv inte är Mot en man din man kan lukta som. Men visst, att få folk att vilja ha något annat är en grundläggande princip i all reklam. Oftast.

  8. Nej, nej. Jag trodde inte heller att de hade något med varandra att göra, det var mest jag sin fick de associationerna. :-)

  9. Jack skriver:

    Efter att ha läst hela annonsen är det verkligen en wow-reaktion, sen är bara frågan om jag läst hela om den haft en helsida i DN? Eller bara snabbt svävat över den innan jag bläddrat vidare, titeln tror jag dock är djävulskt bra just för att hindra det.

    Går den ha som plansch på tuben eller blir texten för liten? Eller exakt lagom stor för att få folk att hajja till och börja läsa … kul idé iaf.

  10. Magnus Karlsson skriver:

    Fint skriven text, fint satt text.

  11. BK skriver:

    Mums. Bra! Hoppas det smittar…

  12. Man tycker säkert i reklamsfären i allmänhet att det där var riktigt bra.

    Jag håller inte med.

    Hur många läser? Hur många bläddrar förbi? Hur många skummar texten och missar helt budskapet?

  13. Peter Axelsson skriver:

    Som copywriter känner jag att det är dags att sadla om. Kanske söka jobbet Magnus lämnade på lokalblaskan. Skriva lite om PH-värden och skit. Det går inte att hålla på. Det går inte att hålla på. Jag lägger av. Grattis Magnus.

  14. hmb skriver:

    man vill skicka det vidare ända tills man inser att det är reklam.

  15. Jennifer Bark skriver:

    Man tycker att det här är bland det mest briljanta i copyväg man någonsin läst (och undrar samtidigt varför iPhonen spontant vill skriva ”hopgjöt”, detta vardagliga ord (…), när man själv försöker skriva just ”copyväg”).

    Tack för tips!

  16. […] jag inte har börjar följa den här bloggen (pleasecopyme.se) tidigare övergår mitt […]

  17. […] från Please copy me. Gillar texten mycket, läs om du har någon minut över. Håller dock med kommentaren på […]

  18. Cesar Sierra skriver:

    Riktigt fin. I en värld full av roliga bildlösningar, är det härligt att någon tar sig tid att skriva texter som känns i magtrakten.
    We salute you!!!

    Gänget på Creative Republic

  19. Martin Roxvret skriver:

    Det är riktigt, riktigt bra.
    Inte så mkt orden i sig (jodå, de är välsvarvade likväl) utan snarare flytet. Man läser allt i ett andetag och tack vare twisten som bryter flytet får man ett bestående intryck av den.

    Kudos!

  20. […] via @pleasecopyme. This entry was posted in Uncategorized and tagged ad, annons, copy, papercut, reklam. Bookmark the permalink. ← The social network, or Wall Street 2 Veckans länkar – October 28, 2010 → /* […]

Kommentera