Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nya tider, nya tankar, nya ord

Jag skrev det här redan i måndags, men när man har roligt går tiden fort, och när tiden går fort är det ett konststycke att hinna uppdatera. Därför får du läsa det här först idag.

nyaord

Idag är första dagen i mitt liv som frilanscopywriter. Och det blev en snortidig början med tågfärd till Jönköping och heldagsföreläsning tillsammans med studenterna på Grafisk form och kommunikationSödra Vätterbygdens folkhögskola.

Efter en sådan dag är det lätt att vara lycklig.

Vi har bollat bloggidéer, hittat på nya ord och diskuterat om reklamen är ond eller god. Eller gond. Eller bara precis vad man gör den till. Här är ett urval av de fantastiska nyord som studenterna lekte fram ur sina tankar.

mobild (substantiv) – en bild som är tagen med mobil

köpstopp (substantiv) – den där pinnen du lägger efter dina varor på kassabandet i affären

glarg (adjektiv) – att vara glad och lite arg på samma gång, ”typ när ens tonåring kommer hem och blivit full för första gången”

spjutspetsinkompetens (substantiv) – förmåga att vara riktigt dålig på någonting specifikt

kvej (substantiv) – en blandning mellan kvinna och tjej (variant: kvicka – kvinna/flicka)

mycklig (adjektiv) – ett sätt att beskriva en person som håller på med många olika saker (mångsysslare)

ögonbajs (substantiv) – det där gula du har i ögonvrån när du sovit

missbehandla (verb) – ett kortare ord för att ”behandla någon illa”

kulsnygg (adjektiv) – att ha ett lustigt utseende som gör en människa snygg och intressant

***

Det förvånade mig att ingen (noll!) av de närmare trettio studenterna använde sig av Twitter. Och att långt ifrån alla hade Facebook. Men härliga idéer för att vad deras bloggar skulle kunna handla om fanns det i överflöd. Men om du frågar mig tycker jag att varenda människa som studerar reklam, marknadsföring och kommunikation har en otvungen skyldighet att aldrig sluta vara nyfiken.

bokaforelasning
Vill du ordna en föreläsning på din reklambyrå, skola eller på ditt företag? Inga problem. Jag föreläser om bloggande, kreativt skrivande, reklam och om digitala medier. Och jag har inga geografiska gränser. Ett första steg är att mejla till mattias@akerberg.com eller ringa 0708 73 77 75. Vi hörs!



2 svar till “Nya tider, nya tankar, nya ord”

  1. @collentine skriver:

    det dåliga användandet av twitter förvånar tyvärr inte mig.

    Även i min klass, PR och Marknadsföring, är det förvånansvärt några som är aktiva på Twitter men börjar bli fler och fler nu. Det kanske börjar sprida sig bland andra studenter mer nu närmaste månaderna?

  2. Robin Sandberg skriver:

    Tack för bra föreläsning på SVF. Twitter och blogganvändandet har faktiskt ökat smått efter ditt besök!

    Nytt ord: Snackshungrig – Lite småhungrig, småsugen på något.

Kommentera