Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Du som vet minst kommer snart att veta mest

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Okunskap är någonting värdefullt för mig. Kunskap också såklart, men just det där – att inte veta – är utmärkt tändvätska för nyfikenheten.

Många människor verkar överge sin nyfikenhet i takt med att de börjar betrakta sig som vuxna. De är färdiga. Att stanna där är direkt osmart. Och många unga verkar göra likadant. De bygger en värld där det är kreddigt att inte ha koll. ”Asså, jag vet inte. Jag menar hur ska jag veta det? Jag var ju typ inte ens född då”. Lillebror, bli aldrig som dom.

Att erkänna att man inte vet ett skvatt om det där, aldrig någonsin har hört talas om den och den är som en motorväg till nya upptäckter. Och bara en korkad dumtöntidiot säger att han vet när han i själva verket inte vet. Bara den som blottar sin totala okunskap kan med nyfikenhet omvandla den till kunskap. Den korkade fortsätter att vara okunnig.

Som copywriter gör du smart i att bli världsbäst på inte veta. Och lika världsbäst på att vilja veta och förstå. Ditt jobb blir enklare, roligare och till och med bättre om du vågar ställa tiotusen frågor – och sedan tusen till. Om du vågar utmana, ifrågasätta och sätta press på dina uppdragsgivare. Vissa kommer du att reta gallfeber på, andra kommer faktiskt att älska dig. När allting kommer omkring gör du ju bara ditt jobb. Du är en lyckans ost som får betalt för att gå från att veta noll till att veta mer än de flesta andra. Schabbla inte bort det genom att utge dig för att redan veta allt som finns att veta. Sluta aldrig att vara nyfiken.



2 svar till “Du som vet minst kommer snart att veta mest”

  1. Terése Karlsson skriver:

    otroligt peppande. tack! /elev från gfk på svf i jkpg.

  2. X skriver:

    Intressant inlägg i en tid när man för att få ett jobb som copywriter idag ska vara erfaren och därigenom (kanske) mätt, trött och inte särskilt nyfiken längre.

Kommentera