Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Du vet att du vill

Okej, copywriters: erkänn.

Du vill vara Magnus Jakobsson.
Du vill äga hans penna och byta ut din hjärna mot hans.

Den här hållplatskampanjen för PaperCut röjer allt tvivel. Fredrik Simonsson står för formen. Patrik Pagréus har gjort ”illustrationen”. Och texten, den vet du vem som har skrivit. Den lille j*vln.

Klicka på tavlan om du vill läsa texten.

papercut_utomhus_lille

Nå. Erkänner du?

Inte?? Då får du väl läsa den här också.



16 svar till “Du vet att du vill”

  1. Anjo skriver:

    Nej, jag vill inte ha hans hjärna eller äga hans penna. Även om herr Jakobsson är oerhört duktig och värd applåder i parti och minut.
    Jag vill alltid ha min egen hjärna, min egen penna och mitt alldeles egna språk.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg and Pontus Carlsson, Fredrik Svedjetun. Fredrik Svedjetun said: Ja detta är bra grejer. RT @pleasecopyme: Du vet att du vill http://bit.ly/9SBRyD #pleasecopyme […]

  3. Fia Erixon skriver:

    Jag älskar!! Och erkänner att jag fortfarande undrar varför de ritade en så där liten snopp på affischen. ;-D /Fia

    PS. Heja dig, Mattias.

  4. Niklas skriver:

    Det här var ett ovanligt dåligt inlägg. Tyvärr gillar jag Magnus Jakobsson lite mindre efter att ha läst inlägget, även om det inte är hans fel. Jag har ingen lust att misstänkas vara en människa som vill vara en annan människa för att den är bra på att skriva annonser.

  5. Per T skriver:

    Copywriter-porr: väldigt väldigt bra. Jag gillar den första lite mer bara för att den fick med sassabrassa och den effekt det ger men det är självklart bara hatten av som gäller här också.

    Anjo: jag vill också ha dig kvar som du är.

  6. Mattias skriver:

    Anjo: Du har ju helt rätt. Klart att du ska vara du. Det är du dessutom förbaskat bra på!

    Fia: Haha! Och tack. Och heja!

    Niklas: Det gör mig lite ledsen att du tog inlägget på så stort allvar. Det behöver du inte såklart.

    Per: Jag saknar också sassabrassandet, men den här texten har många andra fina kvaliteter minsann.

  7. Jag skulle inte vilja vara Magnus Jakobsson eller skriva som honom men är väldigt imponerad av de båda texterna och tycker att han är en otroligt duktig copywriter!

  8. Nisca skriver:

    Jag tycker den första annonsen är överlägset bäst av dessa två. Den första har en litterär kvalitet med sina oväntade vändningar och vackra beskrivningar. I affischen är det lite mer klichéer, man liksom vet vad nästa grej sak bli på ett annat sätt. Men totalt sett mycket bra!

  9. Henrik skriver:

    Fick en plötslig flashback från en Killinggängettext i spermaharen, tror att den hette ”gör the beatles till en liten påse du bär på magen” eller nåt sånt. Letade efter texten men hittade den inte, vore kul om någon orkade snoka fram den.

  10. Tommy skriver:

    Ja, livets tristess har skrivits om tidigare av ungefär en miljon författare i ”du-form”. Jag tycker dock att detta är kul för att igenkänningen för den som väntar på bussen är så simpel men ändå genial i sin enkelhet. Extra plus för snoppen.

  11. johanna skriver:

    Att skriva poetiskt om vardagstristess är vanligt, men att göra det såhär klockrent med en så enkel avväpnande symbolik i form av en tecknad snopp är inte lika vanligt.

  12. Mats skriver:

    Antingen är jag inte i målgruppen eller så är jag bara cynisk – men jag är inte lika imponerad som övriga kommentarer. Välskrivet – visst; klart läsvärt i väntan på bussen. Blir jag (mer) sugen på att handla på PaperCut? Ledsen, men nej faktiskt inte. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem av de gamla grekerna som sa vad, men detta påminner mig om betygen om två olika talare som argumenterade om man skulle gå i krig mot grannstaten: om den förste sa man ”hur väl han talade” medan efter den andra sa man ”mot fienden!”. Här var det den förste talaren som talade till mig.

  13. åsa skriver:

    Jag ser honom framför mig,målgruppen, där han står en liten bit utanför kuren för att slippa beblanda sig; rödnäst kultursnobb iförd Filippa K-överrock och alltför tunna skor.

    Visst, texten är fin men träffar den målgruppen där den ska? Trampar herr Jakobsson hårt på stelfrusna tår här?

    Dessutom känns texten ruskigt maskulin, men det är kanhända meningen, PaperCut tillhandahåller antagligen tröstshopping för män som inte kan backa med släp;)

  14. Helene skriver:

    Jag hade gått till PaperCut. Helt klart.

  15. Niklas skriver:

    Jag vill inte vara Magnus men jag inspireras gärna av hans sätt att angripa ett kommunikationsproblem. Hoppas han vinner Guldskrift.

  16. Alqvist skriver:

    Hey, people! Why so serious? Ni vill visst ha en bit av Magnus hjärna, vare sig ni vet det eller inte. Sen, Mats, jag tror att skillnaden är om man vill vara strategisk eller taktisk. Båda är viktiga på olika sätt vid olika tillfällen. Ju.

    Våga sticka ut. Gör något annorlunda och framför allt, ta inte er själva på så himla stort allvar. Då lovar jag att vi kommer att få se bättre reklam än den majoritet av tröttsam dynga vi vadar i.

Kommentera