Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En Alex Bogusky-minut om framtidens marknadsföring

Min kompis Navid Modiri ringer och berättar att han skapat en kreativitetsföreläsning på tre minuter. Vi skrattar och konstaterar att det är en väldigt kort föreläsning. Inte ens en halv Pecha Kucha-presentation. Och vi funderar över varför alla föreläsningar är 30, 45, 60 eller 90 minuter. Varför är den så sällan 78 sekunder? Eller 18 minuter? (Okej, TED är ett lysande undantag.)

bogusky_future

Senare samma dag råkar jag surfa på Future of Marketing – en minikonferens på webben, som betar av 60 talare på en timme blankt. Människor som går igång på marknadsföring, PR, reklam och kommunikation får 60 sekunder på sig att förutsäga framtiden. Det hela hände den 16 november klockan 19.00 svensk tid. Bland talarna hittar du Gary Vaynerchuk, Guy Kawasaki, Jimmy Wales, Brian Solis, Steve Rubel och Alex Bogusky. Och många andra – som jag inte känner till, men kommer att lägga tid på att undersöka närmare. Nästan alla talare har skrivit en bok, och precis alla är amerikaner. Därför är det inte så förvånande att de många smarta tankarna emellanåt känns lite väl amerikanska. Det är svårt att ta till sig allt. Skönt då att alla kortkortföreläsningar inom kort kommer att finnas i mp3- och textformat på Future of Marketing.

Alex Bogusky använder sin minut till att prata om transparens. Han kallar medarbetarna på egna bolaget Fearless Cottage för upprorsmän i den nya konsumentrevolutionen; och säger sig själv ha gått från att vara förespråkare för varumärken till att bli förespråkare för konsumenter. Precis som alla smarta varumärken redan har gjort – collaboration is the new competition. När nu konsumenterna har tagit makten är transparensen ingenting som du kan välja bort. Bogusky uppmanar istället till att öppna upp varumärket, våga ta itu med sina svaga sidor, och att utveckla produkter och tjänster tillsammans med konsumenterna. Your consumers are ready.

Har du fler exempel på korta föreläsningsformat?

***

Två tips: på UR Samtiden finns flera högintressanta föreläsningar, bland annat en där Alexander Bard pratar om det nya digitala klassamhället. Och på Kunskapskanalen finns många lovande dokumentärer. Jag fastnar för den som heter Kampen om internet.

Kommentera