Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Inspirerande och gråtbra reklamvecka på KY-Akademien


R+I Creative har gjort en kortdokumentär om människor som influerar andra.

Den här veckan föreläser jag för skönaste copywriterklassen på KY-Akademien här i Göteborg. De elva läser första året på utbildningen Reklam och marknadsföring, och tillsammans gör vi en kurs i konsten att skapa och skriva reklam. Det är förbaskat kul och utvecklande (jag hoppas att de känner likadant)! Den högtravande kurs- och målbeskrivningen hamnade genast i papperskorgen, och istället har det hela kommit att bli den där reklamskrivarkursen som jag önskar hade funnits när jag gick utbildningen för ett par tre år sedan.

Det har varit tre fullmatade dagar med föreläsningar på förmiddagarna, och skrivuppdrag och feedback under eftermiddagarna. Jag har berättat min story; om mitt första möte med reklambranschen (på Umeå-byrån Vardag), om varför jag startade den här bloggen och allt den har gett mig tillbaka, om mina första berg-och-dalbaneår i branschen, om det fantastiska med svenska språket, om konsten att skriva på beställning, om att kunna bråka med sin ad, om moraliska ställningstaganden och om reklam som får fötter. Som Playground, Rolighetsteorin, Heineken och Whopper Freakout. Till exempel.

Efter bombardemanget av reklamfilmer, annonser och reklam-som-får-fötter blev det idag en förmiddag om inspiration, nyfikenhet och varifrån vi får idéer. Jag uppmanade studenterna att vara intresserade av allt och alla – och att söka inspirationen och kunskapen på ställen där få andra letar. Därför kollade vi tillsammans in en Bollywood-scen ur Taare Zameen Par och virvlade vidare till TED, Creatables, Google, Eric Ericson, Alexa Meade, Gustavo Dudamel, Pecha Kucha, Banksy, Freitag, Hulger, Paul Arden, Ruben Östlund och 3x Bolero.

Veckan har inneburit många nya tankar, ord och möten. Under en eftermiddag gav sig ”mina” studenter ut till reklamskribenter i Göteborgs reklambyråvärld. Med sig hade de fikabröd och en hel drös med nyfikna frågor. Och de kom tillbaka helnöjda och taggade (och kanske något trötta efter intensiva heldagar). Tack till Hannes DahlStart Communication, Håkan Aludd och Therese OlofssonSunny Side up, Simon CopleySandberg Trygg, Peder NilssonValentin&Byhr, och tack Maria FelldinDTRT för att ni tog er tid. Det betyder mycket.

Och framför allt: tack till Anton, Joel, Ulrika, Francisco, Emmy, Ragnar, Kajsa, Philip, Michael, Erik och Petter för en vecka att leva länge på. Fortsätt att utveckla era talanger och sluta aldrig att vara nyfikna!

3 svar till “Inspirerande och gråtbra reklamvecka på KY-Akademien”

  1. Anton Bedow skriver:

    Tack själv Mattias! Du är den mest uppskattade föreläsaren hittills. Och jag tror att jag kan tala för oss alla. Bara en sån sak som att du ber dina ”copykollegor” ta sig tid, det säger det mesta om din välvilja och ditt engagemang. Vi ses på onsdag.

  2. Peder Nilsson skriver:

    Tack själv, bara kul att hjälpa till :)

  3. Mattias skriver:

    Hej Anton. Det där gör mig fantastiskt glad att höra (om det nu är sant). Vi ses som sagt på onsdag!

Kommentera