Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jante 2.0: "Jobba hårt, säg som det är och våga misslyckas"

swedishway

Creative Social är en sammanslutning av jordens främsta digitala byråer. Målet är att inspirera, marknadsföra och undervisa branschen. De träffas två gånger om året i världens storstäder för en konferens om det digitala landskapet. Nu har de skrivit en bok också, där Sverige spelar huvudrollen.

Digital Advertising har 24 författare (däribland svenskbekantingarna Gustav Martner, Anders Gustafsson och Patrick Gardner) och handlar om det digitala dået, nuet och framtiden. Patrick Gardner, vd för Perfect Fools, skriver i sitt kapitel om det svenska webbundret; trots att bara 0,15 procent av världens befolkning är svenskar kan vi stoltsera med globala byråer som Daddy (numera CP+B Europe), North Kingdom, Acne, Great Works, Perfect Fools, B-Reel och Farfar. Hur kommer det sig? Patrick Gardner, amerikanen som har bott i Stockholm sedan 1994, presenterar The Swedish way i tio punkter:

Ten Tips to Make Your World a Little More Swedish
1. Work hard every day that you work and be modest.
2. Prioritize your private life and refuse to compromise it away for work.
3. Tell uncomfortable truths and skip the jargon.
4. Always innovate. If it has been done before do it differently or don’t do it at all.
5. Collaborate and give credit where credit is due.
6. If you’ve got that sweet corner office turn it into your team’s project room and move your desk back out onto the floor.
7. Keep structures and titles as flat as possible. You may need your title on occasion but don’t take it too seriously or use it as a wall.
8. Promote the doctrine that everyone contributes ideas.
9. Kill your darlings for the good of the project.
10. Cultivate a culture of responsibility with freedom and let people know they’re allowed to fail.

Källa: Creativity Online: When Sweden Rules the World

Boken finns både som e-bok och i mer klassiskt format.



4 svar till “Jante 2.0: "Jobba hårt, säg som det är och våga misslyckas"”

  1. Per T skriver:

    Tack för bra boktips!
    Men varför Jante 2.0?

  2. Mattias skriver:

    Per: Varsågod. Därför Jante 2.0: en anspelning på den svenska inställningen som gjort oss till ett framgångsrikt webbland korsat med allt snack om webb 2.0, 3.0, 5.0. Make sense?

  3. […] Jante 2.0: ”Jobba hårt, säg som det är och våga misslyckas” – […]

  4. […] kreativa högpresterande miljöer som låter mycket likt ett manifest. Listan var refererad på eminenta bloggen Please Copy Me och originalet finns i nya boken Digital Advertising, i en text skriven av Patrick Gardner, vd […]

Kommentera