Mini Getaway Stockholm får reklamen att springa

Den senaste tiden har det varit ovanligt svårt att hitta de glimrande kornen i den svenska reklamvasken. Vad det beror på vete fåglarna, men faktum är att vi alla är medskyldiga. Alla förutom Jung von Matt. Deras kampanj som lanserar Mini Coutryman är helt enastående.

getaway_logo

För att marknadsföra den lilla smarta bilen – som sägs vara ”en perfekt flyktbil” – har de skapat Mini Getaway Stockholm. Det hela är ett snabbt, svettigt och nervigt real life game som pågår i sju dagar (31 oktober till 7 november). Ta-fatt-leken pågår innan tullarna i Stockholm, och alla som laddar ner kampanjappen till sin iPhone kan vara med. En av deltagarna har en virtuell Mini i sin mobil, och de andra jagar. Alla som befinner sig mindre än 50 meter ifrån dig kan ta bilen. I applikationen och på kampanjsajten kan du se var de andra deltagarna befinner sig just nu. Den som har bilen i slutet av varje dag vinner en veckas provkörning. Och den som har bilen i sin telefon när spelet är över på söndag klockan 15.00 vinner en Mini Countryman (som är värd en kvarts miljon).


Korta reflektioner

Vad jag tycker? Du har redan förstått vad jag tycker. Jag älskar det här. Det är på alla sätt reklam som får fötter, som kombinerar det digitala och det urbana, och som får folk att vilja snacka, följa och delta på riktigt. Det är en lika stor som smart idé. De kreatörer som har kommit på och förverkligat det här kan ta helg eller gå i förtidspension med gott samvete. Och göra plats för de kreativa pokalerna på hyllan därhemma. Heja heja!

Vad tycker du?