Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nu blir det reklammatematik

jobbajobba

En riktigt lyckad reklamkampanj är 10 procent komma på en j*kligt bra idé och 90 procent stenhårt jobb med att sälja, skapa och se till att den blir genomförd. Eller för dig som är dålig på siffror, men kan utrikiska: att hitta på en härlig idé är easy peasy Japanesey jämfört med allt det dirty work som den kräver.

Och trots att det blir mycket jobbajobbajobba för reklamkreatörerna, är det ofta de hårt arbetande produktionsledarna som är hjältarna. Eller hjältinnorna. För de är ofta kvinnor, och de är alltför ofta bortglömda och bortgömda bakom kreatörer med lite för stora egon. Heja produktionsledarna!



6 svar till “Nu blir det reklammatematik”

  1. Vendela skriver:

    F d produktionsledare tackar för uppmärksamheten :)

  2. Anjo skriver:

    Fast, ibland vore det kanske bra om man lade ner 90 % på att hitta en vettig idé :)

    Det är dock verkligen så att de sällan nämnda hjältarna förtjänar att lyftas klart mer än de gör. Om jag bara tittar på Valentin&Byhr så ser jag tydligt hur snabbt allt hade rasat utan att varje del i kedjan gör sitt.

    Jag skulle också vilja puffa för de ständiga uppstädarna – originalarna/ad-assistenterna – som fixar färger, ifrågasätter märkliga stavningar och annat. Och ofta under enorm tidpress.

  3. Eva skriver:

    (host) En hårt kämpande producent räcker försynt upp handen och frågar om det finns en liten handklapp över (host)

  4. Viktor skriver:

    Jag känner igen den där modellen.
    En bra idé, kräver oftast hårt arbete.
    Folk som lyckas, är oftast de som arbetar hårdast.

  5. d skriver:

    så oerhört sant. dock skulle jag vilja lägga till 1 % tur.

  6. Anjo skriver:

    Handklapp till alla producenter

Kommentera