Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Att föreläsa är att leva intensivt

Bild 16

Jag sitter på ett tåg till Jönköping. Utanför är det vintervackert.

Min nya tillvaro som frilanscopywriter har kommit att innebära att jag ofta är på väg. Jag gillar det mycket. Det händer någonting nytt i alla möten, resor, uppdrag, föreläsningar och oväntade tankebanor. Den här hösten har det blivit mycket av de varorna.

Jag lägger grunden till någonting nytt. Och trots att reklamskrivande och reklamtänkande också i fortsättningen är tänkta att vara mina paradgrenar, har det kommit att bli många föreläsningar till på köpet. Det är fantastiskt roligt. Det är en utmaning varenda gång. Det föder en massa nya tankar och idéer – både hos de som lyssnar (det läser jag i ögonen och i utvärderingarna  – tack!) och hos mig.

Bild 18

Under hösten har det blivit föreläsningar hos Södra Vätterbygdens folkhögskola, Hogia, Fotoskolan Viebäck, Yrkeshögskolan Göteborg (tidigare KY-Akademien) och reklambyrån DTRT. Oftast handlar det om skrivande, reklam, och kreativitet – vissa gånger handlar det om webben, teknik och digitala utmaningar.

Imorgon fredag föreläser jag för fyrtio studenter som läser PR och Marknadskommunikation på MKV-programmet vid Högskolan i Jönköping. Jag läste samma utbildning mellan 2002 och 2005; det var där och då jag fattade att jag ville jobba med reklam. Redan förra året gjorde jag comeback som gästföreläsare på skolan. Nu ser jag fram emot imorgon.

Och till våren är jag inbjuden att föreläsa på Berghs School of Communication. Smickrande.

Bild 19

Kanske vill du också boka en föreläsning där du jobbar eller studerar. Skicka ett mejl eller kolla här.



Kommentera