Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Förkorta frkrta fkt fk till förbannelse

Det här korta inlägget handlar om språkligt nörderi. Du som är ointresserad eller rent av retar upp dig på sådant: läs inte vidare.

Ah, du är kvar. Okej. Nu ska det handla om förkortningar.

Jag tycker inte om förkortningar. Det finns säkert undantag som skulle få mitt godkännande eller min kärlek, men i 9 fall av 10 är det nej från mig. Och nu snackar vi alltså förkortningar i reklamtexter. För de förekommer. Det blir ett t ex eller t o m eller bl a här och där. Och jag undrar varför.

Det är ju ingen radannons vi snackar om; du betalar inte per tecken. Mitt råd (som jag antar att du vill ha eftersom du fortfarande läser det här) är att skriva ut förkortningar. Varför? För att det blir tydligare. Det gör att läsaren slipper stanna upp för att läsa ut eller förstå förkortningen (m a o är till exempel en förkortning som många inte känner till). Dessutom är det snyggare med fullständiga ord än stympade bitar.

Vad tycker du?



7 svar till “Förkorta frkrta fkt fk till förbannelse”

  1. Kim Halderot skriver:

    Förkortningar är en styggelse, det håller jag med om. Än värre blir det när skribenten vägrar peta in mellanrum och punkter och det plötsligt uppstår ett bla mitt i en text. Eller tex. Eller mao. Svårast blir det när dessa förkortningar i sin tur även utgör egna ord.

  2. Fredrik R skriver:

    Håller med helt och hållet. Enda undantaget är väl ord som blir väldigt långa när man skriver ut dem – jag föredrar nog km² framför kvadratkilometer, åtminstone om ordet förekommer många gånger i samma text.

  3. Jag håller med! Helt och fullt. Men lika illa är det (ehum) när man skriver låga tal med siffror. Exempelvis 9 istället för nio och 10 istället för tio.

  4. Lars Carlén skriver:

    Du har helt rätt vad gäller förkortningar tycker jag. Dessa är lort i texter.

  5. PN skriver:

    Personligen gillar jag förkortningar, men tycker inte det hör hemma i reklam. En snabb tanke, för att utveckla Fredrik Rs tanke ovan; alla enheter (längd, yta, volym, massa/vikt, tid, frekvens et cetera) gör sig bäst förkortade för ett bra flyt.

  6. Andras Pappas skriver:

    Jag förstår ditt ogillande till förkortningar, men tror du inte de kan passa emellanåt också. Till exempel har jag sett i tunnelbanan här i stockholm att de har satt upp reklam för något köpcentrum i skärholmen och texten lyder ”Julen är skär” följt av något ointressant om skärholmen som jag inte kommer ihåg men det avslutas i alla fall med SKHLM i hörnet av annonsen. jag antar att det står för just skärholmen, och det är ju det som är det roliga att läsaren själv ”listar” ut vad det står för och kan känna sig ”smart” om den som så vill.

    Vad är din åsikt om den typen av förkortning, är det bara jobbigt för läsaren eller utmanar man den på ett bra sätt?

  7. Per T skriver:

    Nej, inga förkortningar i löptext. Det går till och med att bevisa att det är läshindrande: förkortningar kräver tolkning, vilket kräver att vi stannar upp i läsningen. Och kanske inte fortsätter.

    Och det är inte så konstigt heller. Förkortningar användes bland annat för att hålla oinsatta oförstående av vetenskapsmän och andra för många hundra år sedan …

Kommentera