Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Uppe bland molnen med Sveriges bästa copywriters

Jag är i Stockholm ett par dagar. Det är väldigt fint. Den gångna helgen innehöll hejhej på DDB Stockholm, en rå afterwork, en skvätt fest, två deciliter fika och en hel julmarknad på Beckmans.

Sedan har det blivit jobba av. Och världens roligaste jobb dessutom. Måndag morgon och tisdag morgon har jag tagit tunnelbanan till Slussen och promenerat längs kajen bort till Fotografiska. Därifrån är det så här vackert:

Stockholm 14/12 2010

På tredje våningen i det gamla tullhuset finns ett café med takbjälkar, svartvita möbler och en mäktig utsikt över Stockholm. Där har jag mött några av Sveriges bästa reklamskribenter för sköna samtal som kommer att hamna i boken Copywriterbibeln (som utkommer i oktober 2011). Först ut: Petrus Kukulski och Martin MarklundHonesty. Sedan Anna QvennerstedtForsman & Bodenfors. Därefter Niclas Carlsson, som nyligen gått från King till Lowe Brindfors. Och sedan Magnus JakobssonDDB Stockholm.

Långt borta från deadlines, mejl och telefoner hinner man säga mycket under de två timmar som funnits avsatta för varje intervju. Det har funnits tid utveckla resonemang, ställa följdfrågor och prata till punkt. Och konstatera att det knappast hör till vanligheterna att stanna upp, fundera och formulera sina tankar om att skriva reklam, hitta en idé och brottas med krånglande kunder.

Ingen intervju har varit lik de andra. Men en sak är samma för alla fem: de älskar sitt yrke. Det är nog en av förklaringarna till att de lyckats göra förbaskat framgångsrika jobb – och också därför de kan formulera tankar och råd om reklam som platsar i en bok. Den boken ska bli kul att skriva.

”Det är roligt att prata med dig”, sa Anna Qvennerstedt efter intervjun, ”för du är mer initierad än vilken reklamjournalist som helst.” Jag tar det som en komplimang. Och det har verkligen varit magiska dagar i det där caféet. Ibland har jag på sedvanligt sätt (aj!) fått kontrollera att det inte är en dröm. Men det är det inte. Det är bara overkligt bra möten med Sveriges bästa reklamskribenter. Jag känner mig väldigt priviligerad som får sitta där, fråga, lyssna, få andra perspektiv och en drös smarta råd.

Nu återstår mycket jobb med att lyssna igenom, skriva rent och skriva klart de fyra intervjuerna. Och det höll på att gå åt helvete redan efter intervjudag ett. Efter att i lyckorus ha virvlat hem till lägenheten i Röda Bergen stod det klart för mig att ljudupptagningarna för dagens två intervjuer var… hur ska jag säga… borta. Och de nu någonsin hade funnits. Kallsvetten ökade i takt med att varje försök att hitta de där ljudfilerna visade sig vara fruktlöst. Lyckoruset hade gått ur kroppen. Men ruset skulle komma att återkomma, och gjorde så med full kraft när programmet iPhone Explorer visade sig besitta makten att trolla fram de eftersökta ljudfilerna. I den stunden kändes ord fattiga.

***

Tack till Maria, Rolf, Eric, Fredrik, Henrik, Ragnar och Mats som bidrog med ytterligare frågor till dessa intervjuer.

***

I samband med intervjuerna har Anna, Magnus, Niclas och Petrus/Martin spelat in en kort videohälsning. Se dem som fyra smakprov på nästa års bästa bok om svensk copywriting. Med start den 4 januari hittar du en ny videohälsning varje måndag här på bloggen. Först ut: Magnus Jakobsson om hur du gör för att hitta bra idéer.

3 svar till “Uppe bland molnen med Sveriges bästa copywriters”

  1. Siri skriver:

    Jag börjar se fram emot den här boken asså!

  2. A skriver:

    Men självklart är du som copy mer insatt i copyyrkets utmaningar än en random jounralist? Det är väl därför juts du ska skriva boken, för att du är en av dessa framgångsrika coywriters? Du har väl också vunnit guldägg och så. Eller har jag fattat fel?

  3. […] Åkerberg! Mattias kämpar på med boken. Ser fram emot resultatet, men för Mattias är kanske resan viktigare än målet? Får hoppas det: […]

Kommentera