Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Din väg till copywriting

Fel jobb

Ett inledande kapitel i den kommande boken om svenska reklamtexter kommer att handla om hur man blir copywriter. Och som bekant finns det många vägar som leder till detta besynnerliga och enastående yrke. Det finns såklart lika många vägar som det finns copywriters. Nu är jag nyfiken på din.

Hade du bara några få dagar kvar på läkarlinjen när du insåg att du var som klippt och skuren för att skriva reklam? Jobbade du som mentalskötare när du kom på att pennan är ditt vassaste vapen? Eller tog du en helt annan väg in i branschen? Dela med dig av din story – kort och koncist – i kommentarsfältet. Du som deltar är med i utlottningen av boken Write to Sell – The Ultimate Guide to Great Copywriting (Andy Maslen, 2009).

Skriv din story här:

4 svar till “Din väg till copywriting”

  1. […] halkat in på ett bananskal. Utmärkta copybloggen
    Please Copy Me, som skrivs av Mattias Åkerberg, efterlyser nu
    historier om hur olika copywriters hamnade i branschen. Kul, jag
    kom själv att tänka efter hur […]

  2. ::marcus skriver:

    Det känns inte som om det räcker med att inse att man är som klippt och skuren för att skriva reklam. Eller att ens penna är det skarpaste man äger. Man skall gärna ha jobbat på reklambyrå också. Men om jag vill in på en reklambyrå innan jag jobbat på byrå… hur gör jag då?

  3. Själv hamnade jag i yrket genom en serie slumpartade omständigheter. Det började med en pryoperiod i grundskolan. Kort därpå berättade en nära släkting att han skulle starta reklambyrå och undrade om jag ville sommarjobba hos honom som ett slags alltiallo. Där hamnade jag så klart på ateljén och fick inblick i det grafiska hantverket, vilket sent omsider formade mig till art director. När jag några år senare sökte jobb på några av de ledande byråerna fick jag ständiga kommentarer att jag hade en bra förmåga att formulera mig i skrift. »Är det inte copywriter du borde bli?« Den tanken tog nästan tio år att slå rot och det krävdes en akut copy-vakans på min egen nystartade byrå för att få mig att slutligen ta steget.

    Vissa menar att det är ödet som styr våra liv. Själv tror jag att det rör sig om en kombination av en serie slumpartade omständigheter som samspelar med en inre, omedveten ambitionsriktning som gör att man slutligen blir det man blir.

    Det här kan vara just en sådan synkronicitet. Du som läser det här är antagligen intresserad av copywriting. Av en ren händelse råkar jag dra igång en tioveckors distanskurs i professionell copywriting i Batteris regi den 18 februari.

    Läs mer på Batteri:
    http://www.batteri.se/proreklam.html

    Eller läs vad jag skriver om kursen på min blogg:
    http://www.minegoestoeleven.com/

  4. Erika skriver:

    Hej!

    Jag är en smått förvirrad blivande copywriter, inne på termin två på en inte så känd skola i Stockholm. Man kan säga att jag halkade in, för en sak hade jag bestämt mig för och det var att jag inte ville jobba som personlig assistent resten av mitt liv. Surfade runt och kollade utbildningar, hamnade till slut på copywriter. Det lät så spännande, min fantasi galopperade iväg och vips hade jag skickat in ansökan. Kom in och det var inte så svårt.
    Idag växlar jag mellan att tycka det är skitroligt till jätteläskigt.
    Fast mest kul förstås. Känns tryggt i skolan, tar vara på den tiden. Om ett år är det andra bullar, då är man nygräddad och porös.

    Tack å hej!

Kommentera