Dixons drar undan röda mattan i världsvinnande kampanj

2010 har blivit 2011, och vi genomlever en orgie i tio-i-topplistor över året som har gått. Inom reklamens värld gör The Gunn Report grovjobbet att räkna samman vinnarna bland vinnarna i världens internationella tävlingar – 46 stycken för att vara exakt – och komma tillbaka med topplistornas topplista.

Med svenska ögon är rapporten en våt sanndröm. I sammanställningen är Sverige världens fjärde bästa reklamland (slagna av USA, Storbritannien och Frankrike, men före Brasilien). Och DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors delar på förstaplatsen över världens mest belönade interaktiva byråer, tack vare framgångarna med Rolighetsteorin för Volkswagen, och Facebook Showroom för IKEA. Hatten av!

Men nu över till printkategorin, där den här engelska kampanjen för nätvaruhuset Dixons sopade banan med konkurrenterna. Det bär mig emot, men jag ska ovilligt erkänna att de här annonserna har gått mig förbi under hela 2010. Men desto roligare är det nu.

Läs först, så snackar vi sen:

Sandals

Get off at the fashionable end of Oxford Street, drift into the achingly cool technology hall of London’s most happening department store and view this year’s must-have plasma courtesy of the sound and vision technologist in the Marc Jacobs sandals then go to dixons.co.uk and buy it.

Piers

Get off at Knightsbridge, visit the discerning shopper’s fave department store, ascend the exotic staircase and let Piers in the pinstripe suit demonstrate the magic of the latest high-definition flatscreen then go to dixons.co.uk and buy it.

Middle England

Step into the middle England’s best loved department store, stroll through haberdashery to the audio visual department where an awfully well brought up young man will bend over backwards to find the right TV for you then go to dixons.co.uk and buy it.

Korta reflektioner
De här annonserna tvingar mig att ta till överorden. I sin retfulla enkelhet är de fullkomligt briljanta. De gör sig lustiga över sina lyxiösa konkurrenter, de kittlar med flärd och leder läsaren genom en gyllene port – för att abrupt dra undan mattan under fötterna! Och de är uppkäftiga också. Och payoffen! The last place you want to go. Den här annonstrion visar att en bra annons fortfarande är en god representant för verkligt bra reklam. Och att en stark idé formulerad i ord – och en smart form – kan banka skiten ur varenda bildlösning i världen.

Känner du likadant? Skicka dina beundrarbrev till M&C Saatchi i London. Märk kuvertet “Graham Fink och Simon Dicketts“. Varför? För att så heter kreatörerna bakom kampanjen.