Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Du vill läsa det här

Kampanjerna för den lilla, men desto mer fantastiska, kulturbutiken Papercut har kommit att bli en uppskattad följetong här på Please copy me. För två sedan följde många spåren efter de mystiska männen i trapphuset (läs här och här). Och under de senaste månaderna har Magnus Jakobsson och Fredrik SimonssonDDB Stockholm bjudit de boende runt Zinkensdamm, Hornstull och Mariatorget i Stockholm på en kampanj som är en pungspark på den gråa vardagen (läs här och här). Nu kommer la grande finale, direktutskicket:

FRAMSIDAN

Papercut

OCH BAKSIDAN (klicka för lite större text – rekommenderas)

Papercut

Korta reflektioner
Guldskrift till den här mannen i år! Allting annat vore… förvånande.

Vad tycker du?

14 svar till “Du vill läsa det här”

  1. Per Juhlander skriver:

    Fortfarande lika läsvärt. Fortfarande lika bra. Fortfarande fungerande. Fortfarande ett bevis på hur en stark idé föder flera.

  2. Ulrika Good skriver:

    Usch, vad bra. Man blir förbannad.

  3. Fredrik skriver:

    Det är verkligen fina texter och jag blir glad varje gång
    jag ser en annons för Papercut (i Filter eller någon annanstans).
    MEN (nu följer gnäll, förlåt): det är en divis (bindestreck) mellan
    siffrorna i adressen… och så kunde man spärra kapitälerna (de små
    versalerna) lite. Fixar man till det skulle man höja den
    ytterligare ett snäpp…

  4. Viktor skriver:

    Fint på riktigt.

  5. Patrik skriver:

    Otroligt bra.

  6. ::marcus skriver:

    Oerhört bra. Fan vet om jag inte vänt i dörren och gått den
    där promenaden. Bara för att. Frågan är bara om den inte är
    aningens aningens för lång för någon som inte är så intresserad av
    reklam? ::m

  7. Per T skriver:

    Förbannat vad bra. Usch.

    En helt egal fråga, sett ur ett reklamperspektiv, är om hur den står sig i jämförelse med de tidigare Papercut-enheterna som du skrivit om. Tidningsannonsen, och busstavlan. Eftersom detta inte är en reklamplats utan en plats för reklam, tänker jag snabbt ge mitt svar på den frågan.

    För jag reagerar på att jag reagerar mindre när jag läser denna copy jämfört med tidigare. Det beror delvis på att formatet börjar bli bekant, förstås, men jag tror att en viktig faktor är alla ”inte” i texten.
    Att hela tiden upprepa att jag inte vill, tror jag påverkar mig att inte vilja.
    Men det kan också vara så enkelt att formatet är bekant.

    Tycker fortfarande att det är mycket bra, bra flyt, logiskt associativ bindning rätt igenom, klar tidslinje som bygger på att jag gör allt jag inte vill göra. Och en vändning, kanske lite för anonym men ändå.

    Når den fram? Funkar det att dissa reklam som reklam?
    Kanske. Det är inte ett helt nytt grepp, men väldigt bra genomfört.

    Jag hoppas i alla fall att det funkar. För oavsett vad, så är enheten en hyllning till intelligent, copybaserad reklam som vågar sticka ut. Mer sånt, och vi kanske får mer sån.

  8. Fredrik R skriver:

    Haha, vad kul att det inte bara var jag som noterade divisen…

  9. Eric Lindesvärd skriver:

    Ja, det är verkligen bra. Hoppas på Guldskrift.

  10. Masja08 skriver:

    Snyggt, smart och strålande – liksom de tidigare.

  11. […] Mer från hr Jakobsson, via unge Åkerberg Mattias
    Åkerberg har publicerat den tredje delen i Papercut-kampanjen,
    gjord av DDB med Magnus Jakobsson vid tangenterna. Rysligt bra. Vet
    inte vad som imponerar mest – att få idén, att lyckas genomföra den
    så bra eller att lyckas övertyga kunden om att jo, det här är värt
    era pengar. Eller, kanske är det pro bono, men ändå. Jaja. Bäst
    tycker jag fortfarande att den första är. Dels för nyhetens behag,
    men också för det Ulrika Fjällborg på Resumé pekade ut i sin blogg:
    den vita ytan kring det avvikande ”Sassa brassa
    …” gör att du som läsare lätt hoppar dit, om du
    tröttnar på att läsa hela texten. Det gör att du snabbspolar till
    själva payoffen. Ett grepp som DDB inte utnyttjar i de andra
    annonserna. Kanske visa av erfarenhet, men – vad vet vi om det?
    […]

  12. M skriver:

    Jag tror, mot all upptänklig förmodan, att det finns
    personer som orkar läsa en halv A4 text, trots att det är år
    2010/11. Bara att föreslå det för någon via ett DR är så nyskapande
    att det förmodligen, eller förhoppningsvis, kommer att hända. Om så
    inte är fallet, visa mig vägen till giftampullerna. Asap.
    M

  13. Fia skriver:

    Nja. Sådär.

  14. Fia skriver:

    Skooooja bara. Äckligt bra. Precis som resten av
    kampanjen.

Kommentera