Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hela världen bedömer Guldägget

Ghana skrattar

Den 14 april är det prisutdelning i Guldägget – landets största tävling för svensk reklam. Och idag startar Sveriges Kommunikationsbyråer och CP+B Europe igång tävlingskampanjen, som låter internationella jurygrupper bedöma förra årets vinnare.

Målet med kampanjen är att få fler byråer att skicka in sina kampanjer till tävlingen. Precis som internationella tävlingar har Guldägget de senaste åren tappat i antal bidrag, men Cannes Lions och Eurobest har återhämtat sig i snabbare takt än den svenska motsvarigheten (trots att antalet kategorier har ökat).
– Internationella tävlingar har blivit viktigare för svenska byråer. Reklambranschen blir alltmer globaliserad, och det är en långsiktig utmaning att vara relevant, säger Gustav Martner, executive creative director på CP+B Europe.

Ur den tanken växte idén att låta tre jurygrupper – i Ghana, Lettland och Hongkong – riva upp fjolårets resultat och ombedöma vinnarna. De har tagit del av textade casefilmer och fått utförliga förklaringar om tankarna bakom varje kampanj.
– I deras bedömningar svänger pendeln åt båda hållen; vissa guldägg förvandlas till diplom, medan andra rankas betydligt högre internationellt än i Guldägget, säger Gustav.

It's not creative.

Men behöver man förstå ICA-Jerry och Mälarbocken internationellt?
– Nä, självklart inte. Den här kampanjen visar både att det finns ett internationellt reklamspråk, och att somliga kampanjer inte funkar utanför Sverige. Globaliseringen innebär – tack och lov – inte att skillnaderna har försvunnit.

Hur många bidrag kommer ni på CP+B att skicka in?
– Vi är mitt uppe i det arbetet, så det är svårt att säga exakt. Men… ett dussin blir det nog. Störst förhoppningar har jag på SAS-filmerna med dagispappan. Det är en kampanj som vi är mycket stolta över, eftersom den kommunicerar en tydlig tanke: det viktigaste för affärsresenärer är inte att flyga, utan att komma hem i tid.

Kampanjen omfattar en webbfilm, en uppdaterad guldäggsbok (pdf) samt annonser i Dagens Nyheter. Tanken var att det skulle bli tre annonser, men rubriken Kina hatar dåliga förlorare blev för magstark för tidningens redaktionschef.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: CP+B Europe
Executive creative director: Gustav Martner
Art director: Joakim Khoury, Dennis Rosenqvist, Mattias Berg, Martin Jon Adolfsson, Nika Hellström
Copywriter: Annica Brinck, Niklas Moberg, Robert Aquadro
Operativ projektledare: Alexandra Moberg

BONUS. I den bok som sammanfattar kampanjen går det att hitta den här välslipade texten:

It’s all about the jury.

Bra reklam känner sin målgrupp brukar det heta. Om ens målgrupp först och främst är “svensk” så kan man ställa sig frågan – hur skapas egentligen vår bästa reklam? Kanske med sinne för vår nattsvarta humor eller vår typiskt skandinaviska design. Kanske med en medfödd känsla för hur historia, populärkultur, aktuella händelser och lokala fenomen blir relevant kommunikation. Med kreativ ammunition hämtad från lika delar Darins frisyr som Selma Lagerlöfs brevväxling med Sophie Elkan.
En sak är klar. Det krävs en skicklig marknadsförare och kommunikatör för att nå ut till en svensk konsument.
Därtill en modig reklamköpare som tror på sin byrå.
Detta är vad Guldägget belönar.
Med en jury som har lika mycket erfarenhet som lokal förankring. Där de enskilda jurymedlemmarna redan har belönats för banbrytande kreativ reklam, men samtidigt är livs levande kritiska svenska konsumenter. Kort sagt – en superjury. Som kan belöna världens bästa svenska reklam. För utan dem, hur skulle det då se ut?

Vad tycker du?

3 svar till “Hela världen bedömer Guldägget”

  1. Guldägget skriver:

    Vad glada vi blir. Tack!

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Ok, jag fattar. Det är bra att lyfta vår jury som förstår vår kultur, våra fördomar och vår mentalitet.

    Jag tyckte bara att annonsen i DN, som jag såg först, var osedvanligt trist. Där stod det också något helt annat som inte alls fick mig att fatta.

    Tack Mattias, för att du klargjorde detta.

Kommentera