Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Just don't do it

Bild 30

En bra idé är en bra idé. Men många försöker – i brist på tid och ork och kompetens – att ta en genväg. Försöker sminka grisen. Det blir sällan särskilt lyckat. Färg och ord och form ska lyfta en riktigt j*vla bra idé, inte dölja en dålig.

Tack till Christer Andersson, creative director på Frank & Earnest, för inspirationen, berättelsen och lunchen.



5 svar till “Just don't do it”

  1. kajsa skriver:

    Damn true. Men så lever vi också i ett samhälle där yta går före hjärna.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, The Brave Brand. The Brave Brand said: RT @pleasecopyme: don't make shit shine http://bit.ly/eWdDHa #pleasecopyme […]

  3. Cim skriver:

    Pluggar reklam i San Francisco, min favoritlärare säger
    hela tiden ”stop polishing the turd”. Grymt uttryck :)

  4. Mediamixify skriver:

    Ja. Så enkelt är det.
    A brand is a promise. The product is the proof.
    (har glömt vem som sa det, men det var inte jag :)

  5. […] Just don’t do it – Pleasecopyme.se Okej, jag kunde inte motstå den här rubriken efter förra kommentarens avslut. En klokkortis om att sminka grisen. […]

Kommentera