Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nike tar till de stora orden för att skapa en bättre värld

Nike Better World

Kan sport verkligen bidra till en bättre värld? Kan den stoppa krig, rädda miljön och hindra hiv? Nike är övertygade om det, och jag är övertygad om att de har helt rätt. På sajten Nike Better World presenterar de lokala och globala utvecklingsprojekt där idrotten (och deras produkter) spelar hjälterollen.

Och det är en sajt att bli imponerad av. Den känns banbrytande utan att jag kan sätta fingret på vad det är. Den hyllar tydligheten, enkelheten och orden. Det här är bombastisk copywriting när den är på sitt bästa humör, när den låter en svepas med – för att dra till med en högerkrok som får det att fullständigt svartna för ögonen. Läs det här:

Nike Better World
Nike Better World
Nike Better World

Vad tycker du? Vad känner du?

4 svar till “Nike tar till de stora orden för att skapa en bättre värld”

  1. R skriver:

    Nike vill antagligen lämna den negativa stämpel de fått genom att förknippas med sweatshops och annat och de gör det med besked. Bombastisk copy med bra timing, udda typografival, modern webbteknik utan Flash – allt i en snygg inramning.

  2. R skriver:

    En rättelse, filmen var visst i Flashformat men resten var det inte.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Väldigt amerikanskt. Men jag gillar den här typen av manifest. Det engagerar och slår an strängar djupt här inne.

    Det är sympatiskt med varumärken/människor som tror på något och kämpar för något. Oftast är det mindre varumärken, underdogs, som har den här andan. De vill framåt.

    Betydligt ovanligare är det bland stora varumärken, som Nike. Där byråkrati, rädsla för att göra fel och förlora positioner, släcker den ursprungliga kämpaglöden.

    Det blir som man är. Jag hyllart.

  4. åsa skriver:

    Martin-Luther-Kingdomskt i all sin bombastiska enkelhet.
    The American dream. Den lilla människan och hennes stora drömmar.
    Kan bli verklighet. Jag tycker att Nike gör det storslaget,
    naivistiskt, gammaldags,hypermodernt, amerikanskt, globalt, och
    alldeles underbart samt helt i linje med ”Just Do It”.
    Varumärkesbyggande var ordet. Gjorde Nike något dumt igår så har
    jag glömt det, för det här var fint.

Kommentera