Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Skriv en ordbok

För ett tag sedan fick du tipset om att göra en bok, där du samlar dina idéer för framtida bruk. Här kommer ett besläktat råd:

Skaffa en anteckningsbok och samla på ord. Det kan vara ord du gillar, ord du hatar, ord som är 1800-tal, ord som rimmar, ord som saknar i eller ord som är kul att säga (som rokoko, puttefnask och monchichi). Skriv ner uttryck också, metaforer eller talesätt. Det kan vara andras (sno!) eller egna. Plocka fram boken när du ska skriva. Jag lovar att den kommer att sätta fart på tankarna och fingrarna.



2 svar till “Skriv en ordbok”

  1. @collentine skriver:

    En av sakerna jag alltid brukar göra för att hjälpa mig studera ett visst område är att samla orden jag stöter på inom det. Genom att skriva ner typiska ord och de svåra orden kan man bygga upp en stil som liknar området väldigt mycket

  2. ::marcus skriver:

    Vi har en whiteboard på kylskåpet där fåniga, roliga eller bra ord hamnar. Även hela uttryck som kommer spontant vid konversationer åker upp. Kan vara mycket intressant att återknyta bekantskap med vissa ord och uttryck några dagar eller veckor efter de yppats.

    Jag borde nog samla dessa vidare även efter whiteboarden gjorts ren. Bra tips med andra ord.

    ::m

Kommentera