Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Best Yet belönar unga kreatörer med Please copy me-inspiration

Best Yet

Den 8 mars avgörs Best Yet, som är den svenska uttagningen till Best Young European Team. 40 team med två färska kreatörer i varje – en art director och en copywriter – tävlar om att göra den bästa dagspressannonsen för en ännu hemlig uppdragsgivare. De två bästa lagen går vidare till EM-finalen i kroatiska Zadar i maj. Det team som vinner där får åka till Cannes Lions. Tävlingen är öppen för kreatörer med max tre års yrkeserfarenhet inom reklam (ålder spelar alltså ingen roll).

Linjen

Uppdragsgivaren och uppdraget presenteras på tävlingsdagens morgon, och tävlingen pågår under hela dagen. På kvällen blir det middag med mingel, vernissage och prisutdelning. Jag är inbjuden att hålla en kortare inspirationsföreläsning i samband med minglet. Det ska bli grymt kul! Min plan är att ge en första inblick i boken om svensk copywriting, som utkommer i oktober. Dessutom tänker jag berätta om några av mina lärdomar och erfarenheter från snart fem år med Please copy me.

Linjen

I tävlingens jury hittar du följande fem:
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King
Håkan Olofsson, copywriter Cabomba
Lotta Mårlind, art director Garbergs
Cecilia Kusoffsky, art director Kusoffsky
En representant från uppdragsgivaren

Är du bland de 80 som kommer att tävla i Best Yet i år? Kul, då ses vi kanske. Kommentera gärna om det är någonting särskilt som du vill höra om i föreläsningen.

Kommentera