Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Därför är svenska reklambyråer webbäst i världen

Rolighetsteorin (DDB Stockholm)

Svenska reklambyråer håller världsklass på webben. Gunn Report rankar Forsman & Bodenfors och DDB Stockholm som jordens bästa interaktiva byråer under 2010. Och Crispin Porter + Bogusky valde 2009 att omvandla Daddy till sitt huvudkontor i Europa. Det är stort. Men frågan är: hur har den svenska reklambranschen så framgångsrikt lyckats anpassa sig till de nya digitala villkoren?

Svaret hoppas tre forskare från Chalmers och Göteborgs universitet att hitta genom att djupintervjua de som spelar huvudrollerna i den svenska webbutvecklingen. Rapporten som blir resultatet heter Det digitala undret, och beräknas vara klar i sommar. Men redan nu vill Gustav Sjöblom, Ann-Sofie Axelsson och Oskar Broberg berätta vad de kommit fram till. Du som vill vet: se till att vara på Restaurang Bliss i Göteborg onsdagen den 2 mars klockan 17.30. På plats finns också Jimmy Herdberg, creative director på Kokokaka, och Gustav Martner, executive creative director på CP+B Europe, som lovar att kommentera resultatet.

Arrangör är Association of Design & Advertising (ADA). Det kostar ingenting, men platserna är begränsade, och du behöver därför anmäla dig till info@adasweden.se senast den 28 februari (men gärna nu direkt för att vara säker på att få en plats).

Kommentera