Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Garbergs och Alecta ger allt utan krusiduller

Alecta - Inga krusiduller
Klicka på annonsen för att göra den större.

Alecta är ett tjänstepensionsföretag som förvaltar över 480 miljarder åt sina privat- och företagskunder. I december 2010 lämnade de reklambyrån Svensson – som de senaste åren skapat reklam med pengafigurerna Jenny Lind, Gustav Vasa och Selma Lagerlöf. Efter en pitch valde Alecta att inleda ett samarbete med Garbergs. Nu kommer ett av de första resultaten: en helsidesannons i Dagens Nyheter.
– Vi tog fasta på det enkla i deras erbjudande, säger Per Forssberg, copywriter. De håller bara på med en enda sak, tjänstepension, och de gör det bra. ”Inga krusiduller” är ett ickefinansiellt sätt att uttrycka det på, så det kändes kul att krocka med korrekt finansgrafik. Vi tyckte dessutom att det uppstod humor i övertydligheten, att först säga en sak, och sedan visa exakt samma sak.

Arbetsgruppen
Reklambyrå Garbergs
Art director Jenny Berg
Copywriter Per Forssberg
Projektledare Jan Lindforss
Produktionsledare Charlotte Lundquist
Original Jonas Bäckman

Korta reflektioner
På Facebook-gruppen Jag läser Please copy me är det många som gillar annonsen, men några menar att den lovar lite väl mycket och inte landar i någonting av substans. Diskussionen handlar om huruvida rubriken är överflödig eller inte. Vissa menar att annonsen hade blivit starkare utan rubrik, andra att Alecta då hade slagit sig för bröstet. Jag tycker att både rubrik och illustration behövs här. För ovanlighetens skull är det okej att Pelle metar. Det gör hela charmen. Och ordet krusiduller är bara för härligt. Frågan är bara om jag vill att mina pensionsslantar förvaltas av någon som är härlig och charmig.

Vad tycker du?

9 svar till “Garbergs och Alecta ger allt utan krusiduller”

  1. Du har helt klart en poäng. Vissa saker vill man inte ska skötas av ”sköna” människor. Och vissa saker ska vara lite omständliga, så att det får rätt grad av seriositet.

    Sen vore det intressant att se om de verkligen levererar vad de säger. Antar att bilden förändras så fort det första årsbeskedet/kontoutdraget dimper ner.

    Men som jag sagt på annan plats; annonsen är klockren. Och ja – absolut med rubrik. :)

  2. Johan Anderson skriver:

    Ivan/Guts&Glory >

    Vi levererar. Avkastningen för 2010 var i absoluta branschtoppen.

    Vår produkt Alecta Optimal Pension har de senaste tre åren slagit index för jämförbara fondprodukter med i genomsnitt 3,2 procentenheter.

    För varje förvaltat hundralapp försvinner endast 13 öre i kostnader.

    Sen beror ju såklart pensionen som den redovisas i pensionsbeskeden på många andra faktorer som exempelvis hur länge man tjänat in premier och lönens storlek.

    /Johan Anderson
    presschef, Alecta

  3. Nils Hultin skriver:

    Angående rubrikens vara eller icke vara:
    För mig är rubriken ensam någonting som reklammakare länge skulle kunnat använt. Inklusive att använda det roliga ordet ”krusiduller” (bra ord). Att gestalta med 2 staplar andas traditionell tidningsannons.

    Humorn är istället just att göra en tredje stapel. Däri ligger genialiteten.

    Hurra!

  4. Karl Frisk skriver:

    Tycker inte att detta är en ganska trist annons utan substans. den säger ju bara exakt vad alla andra säger, fast de andra säger det med högre trovärdighet och på ett ofta intelligentare sätt.

  5. Erik skriver:

    Karl, personligen tycker jag detta var ett mycket enkelt och bra sätt att kommunicera enkelhet. Såg den i tidningen och hajade till.

  6. @Johan: Tack för återkoppling, Johan. Jag tvivlar inte på er kompetens i fråga om att leverera återkastning. Jag tvivlar på er – och era konkurrenters – förmåga att redovisa detta på ett enkelt och överskådligt sätt i era besked/utdrag.

    Dessa brukar lämna en hel del övrigt att önska.

  7. Johan Anderson skriver:

    Ivan / Guts&Glory >
    Jag håller med dig om kritik mot enkelhet men kan lova att vi har ärliga ambitioner att bli enklare. Framförallt saknar större delen av branschen vilja att redovisa avgifter på ett enklare sätt. Här verkar få aktörer ha intresse av att konsumenterna ska förstå.

  8. Kim skriver:

    Precis som Erik, hajade även jag till när jag såg annonsen – innan Mattias skrivit om den. Om det är någon slags reklamskada som gör att man ser all reklam och missar övriga nyheter, ska jag låta vara osagt. Men jag såg den och reagerade över enkelheten.
    Sedan om staplarna är 100% trovärdiga eller inte spelar mindre roll. Det viktiga är trots allt att budskapet går fram, vilket jag tycker att det gör.

    Krusiduller, bra och fint ord.

  9. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker det är rubriken i kombination med diagrammet som gör humorn. För det är så vi är vana vid att se den här typen av information. Alltså, ett påstående som underbyggs med hjälp av fakta. När påståendet om krusiduller är underbyggt med krusidullfakta blir det roligt.

    En helt annan sak är om annonsen är övertygande. Annonsen övertygar mig egentligen inte alls om att Alecta är bra på tjänstepensioner. För det krävs en story som börjar från början. Med uppdraget från LO, SN och PTK.

    Alecta har en historia som övertygar. Den kommer inte alls fram. Och det gjorde den inte i det förra konceptet heller.

    Jag gillar enkelt. Jag gillar humor. Men reklamen måste övertyga, annars är den bara en underhållande tapetvåd i tidningen. Hade nog förväntat mig mer av samarbetet Alecta och Garbergs.

Kommentera