Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Reklamstudenter säljer sig för konsten (och en praktikplats)

Dogge

Alla säljer sig själva. Men vissa möter ett större motstånd än andra. Som artister eller konstnärer till exempel. Det blev rabalder när Timo Räisänen nyligen specialskrev Aldrig långt borta för en kampanj för Göteborg Energi. Gatukonstnären Akay ångrar sitt konstprojekt med Levi’s – ”det kändes som om jag givit bort en del av mig själv” – och Bruce Springsteen har konsekvent sagt nej till att medverka i reklamsammanhang. Dogge Cykel-på-köpet Doggelito däremot verkar konsekvent ha sagt ja till kommersialismen. Men är det alltid fult att sälja sig?

Den frågan vill reklamstudenterna på Yrkeshögskolan Göteborg (tidigare KY-Akademien) diskutera med kreatörer, designers och konstnärer. Därför bjuder de in till Sellout? – en kväll om konst & kommers. Platsen är Röhsska museet. Dagen är tisdagen den 1 mars klockan 17.30. Det blir uställningar, mat, dryck och mingel. Vid klockan 18.30 blir det dessutom paneldiskussion om gränsdragningen mellan konstnärlighet och kommersialism med Dogge Doggelito, musiker; Ted Hesselbom, museichef, Röhsska; och Katarina Gröndahl, art director, Valentin & Byhr. Maria Gustavsson är moderator. Hela kvällen är ett samarbete mellan YH Göteborg (RMV10), Nöjesguiden och Röhsska.

ANMÄL DIG!
Antalet platser är begränsat. Se därför till att anmäla dig med ett mejl till sellout@reklamakademien.se så snart som möjligt (typ nu, alltså).
Berätta sedan på Facebook att du tänka dyka upp – och uppmana dina kollegor att komma med. Här är länken till eventet.

Sellout?
Jo, just det. Att sälja sig vill reklamstudenterna på Yrkeshögskolan Göteborg också göra. Den 28 mars börjar deras avslutande praktikperiod, och många letar fortfarande efter den perfekta reklambyrån. Vill du ta emot en praktikant? Kolla in dem alla på Reklamakademien, och kontakta dem som väcker ditt intresse. Men snabba dig! Tiden börjar bli knapp.

5 svar till “Reklamstudenter säljer sig för konsten (och en praktikplats)”

  1. John skriver:

    Åhå! Låter oerhört kul!

    Blev det en snackis kring Timos låt? Har du några länkar, jag missade det. Jag (som göteborgare i exil) tyckte om låten.

  2. Oscar skriver:

    På tal om att sälja sig för praktikplats – då på ett kul vis: http://www.youtube.com/watch?v=YhDZcnyN7Qc

  3. John – du kan ladda ner låten (gratis såklart) direkt från http://www.goteborgenergi.se

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tror det föreligger ett missförstånd i reklamsamfundet om vad försäljning är.

    Vi som jobbar i reklambranschen vet att den bästa reklamen inte är reklamig. Reklamig reklam är sådant ingen tar på allvar. Den där Mercichokladen för att nämna ett exempel. Den övertygar ingen. (Sanningen är att dom lägger tevereklammattor för att få in sina produkter i hyllan hos de stora dagligvarukedjorna.)

    Precis samma sak gäller försäljning. De bästa säljarna är inte säljiga. De bästa säljarna snackar inte, de lyssnar. De bästa säljarna har förmåga att analysera behov och övertyga. Precis som den bästa reklamen gör.

    Jag tror inte det är så reklambranschen ser på försäljning. De flesta i reklambranschen verkar tro att säljare är en viss typ, och då menar jag inte de skickliga säljarna.

    Ok, när det gäller Dogge så har han gjort en sellout. Han har blivit säljig. En dålig säljare som inte övertygar längre. Vad har han för anledning att stå för cykel på köpet? Han står väl för helt andra saker? Vi ser igenom det och vi tycker att han nog gör det för att tjäna en hacka.

    Försäljning, precis som reklam, är inget annat än överföring av övertygelse. Den dåliga försäljningen, eller reklamen, är bara irriterande.

  5. annika skriver:

    För er som missade eventet finns här ett litet smakprov av hur paneldebatten såg ut:
    http://www.vimeo.com/20576089

Kommentera