Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Topp Fem #1: Ica, Com Hem, Lernia, Volvo och IKEA

TOPP FEM JANUARI. Dagens Media låter varje månad en branschjury diskutera svensk reklam från den gångna månaden, och – utan varken inbördes beundran eller ordning – presentera de fem mest kreativa insatserna. Kreativitetstävlingen heter Topp Fem. Här på Please copy me kommer du en fredag i månaden att hitta de fem som samsas om förstaplatsen.

Topp-Fem-juryn

Branschjuryn kommer att växla med två månaders mellanrum. Denna månad och nästa består den av Jacob Nelson, Forsman & Bodenfors; Frank Hollingworth, King; Martin Cedergren, Åkestam Holst; Amanda Koutra, Carat; Adam Kerj, Saatchi & Saatchi; och Lotta Mårlind, Garbergs. Här är deras topp fem:

ICA – Stig slutar röka
Reklambyrå King Art director Nima Stillerud, Axel Isberg, Jonas Yrlid Copywriter Jens Englund, Pontus Thorén

Om kampanjen Ica har länge haft ett engagemang i sociala frågor. Därför kändes det naturligt att de gjorde en kampanj om att sluta röka. Hans Mosesson, som själv har rökt i 40 år, gick med på att göra det till sitt nyårslöfte att fimpa offentligt, och att göra det som både Ica-Stig och sig själv. Veckan före nyår gick Hans ut och fimpade för gott och uppmanade alla andra att göra detsamma. Tv, banners och inte minst allt som skrevs om kampanjen hjälpte till att driva trafik till en Facebook-sida. Där fick man som rökare hjälp med att sluta, och här diskuterades allt från olika sätt att göra det på, till varför Ica trots allt fortsätter sälja cigaretter.


Com Hem – On demand tv- och filmfavoriter
Reklambyrå King Art director Lotta Ågerup, Philip Åstmar Copywriter Niclas Carlsson, Hedvig Bruckner

Om kampanjen Med Com Hems tjänst On demand får Com Hems kunder tillgång till tusentals program och filmer direkt i sin tv. För att illustrera det fick Com Hems karaktärer Judit & Judit ta plats i de allra populäraste tv-programmen och filmerna. För att skapa en så närliggande pastisch som möjligt har minsta detalj studerats och efterliknats.


Lernia – Reklamavbrott
Reklambyrå Garbergs Art director Sebastian Smedberg Copywriter Rebecka Osvald

Om kampanjen Öka kunskapen om att Lernia sysslar med utbildning och bemanning. Aktuella filmer för OLW, Lexus, Folkpool och Silja Line avbryts.


Från A till BB

Volvo – Från A till BB
Reklambyrå Forsman & Bodenfors Art director Johan Eghammar Copywriter Jacob Nelson

Om kampanjen En annons för Sveriges mesta köpta familjebil i Mama.


Ikea säger skål!
IKEA – Skål!

Reklambyrå Forsman & Bodenfors Art director Adam Ulvegärde Copywriter Fredrik Jansson

Om kampanjen Välj vad du vill skåla med, och med vem. När skålen sker utbyts namn och foto. Skålen förevigas dessutom genom att båda mobilerna tar en bild. Bilderna kan delas i sociala medier och i ett vimmelgalleri.


Okej, det var Topp Fem för januari (nästa Topp Fem kommer i mitten på mars). Nu är det fritt fram att tycka till. Vad tycker du?

3 svar till “Topp Fem #1: Ica, Com Hem, Lernia, Volvo och IKEA”

  1. Robin skriver:

    Utan inbördes beundran – hahaha!

  2. Sanna skriver:

    Ica och IKEA är för mig de två ”kampanjer” som ger mest. De är båda interaktiva och skapar nyfikenhet. ICA lyckas också skapa ett djup i sin kommunikation, som kanske inte riktigt funnits där tidigare.

    ComHem är snyggt producerad, men inte så mycket mer för mig.

  3. Sanna skriver:

    Känns som att man precis stack ut hakan 2 meter…

Kommentera