Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vetenskapsfestivalen uppmanar alla unga att hitta på nya ord

Vetenskapsfestivalens skoltävling 2011
Vetenskapsfestivalen
är landets största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Festivalen arrangeras i Göteborg 10–15 maj (skolprogram 3–13 maj). Årets tema är kreativitet. Tanken är att ta den akademiska kunskapen ut på stan, och att uppmuntra unga till högre studier.

Just nu anordnar Vetenskapsfestivalen en tävling för landets alla elever mellan förskolan och skolår 9. Uppdraget: att hitta på ett nytt ord. Deadline är 7 mars, och de som hittar på de bästa orden vinner böcker och en klassresa till Sveriges framsida. I juryn sitter Sture Allén, ledamot, Svenska Akademien; Ola Lindholm, chefredaktör, Kamratposten; Lennart Hellsing, författare; Lotten Bergman, frilansredaktör; Ola Karlsson, språkvårdare, Språkrådet; och Johanna Thydell, författare. Här hittar du alla detaljer och regler (pdf, öppnas i nytt fönster).

Om du känner någon som är mellan 6 och 16 år: uppmuntra honom eller henne att skicka in sitt nyord till skoltävlingen. De vinnande orden kommer att publiceras här på Please copy me i samband med invigningen och prisutdelningen den 10 maj.

Och just det: kampanjen för Vetenskapsfestivalen gör Valentin & Byhr. Kreatörer är Malin Augustsson (art director, frilans) och Mattias Åkerberg (copywriter, frilans).

2 svar till “Vetenskapsfestivalen uppmanar alla unga att hitta på nya ord”

  1. d skriver:

    Bra! kul och relevant och engagerande.

  2. Linn skriver:

    Kul sak! Vore något för landets gymnasieskolor också! :-)

Kommentera