Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Allt du behöver veta om de nominerade i Guldägget 2011

Livets lotteri
Rädda Barnen har hela sex nomineringar i Guldägget.

Nu är det inte ett dugg hemligt längre vilka bidrag som har chans att vinna Guldägget den 14 april. På torsdagskvällen anordnade Komm nomineringsvernissage i Stockholm, Göteborg och Malmö. Som alltid blev det årets märkligaste fest; folk kommer dit med flackande blickar, hejar lite frånvarande på sina branschkollegor och ställer sig sedan lite avsides för att läsa tidningen som visar de nominerade bidragen. Är vi med? Nähä. Är du säker? Åh, den är riktigt j*vla. Men hur kan den vara nominerad? I direkt? Och den då – tävlade inte den förra året?

Men när alla vet, och den där tidningen mister sin dragningskraft brukar det bli en riktigt trevlig fest. Jag menar, Guldägget är ju ändå bara Guldägget. Eller?

Och hur gick det?
Jag har som vanligt roat mig med att räkna samman vilka byråer och kunder som har fått flest nomineringar. Egentligen är det inga stora överraskningar; samma byråer som ifjol toppar listan – även om Åkestam Holst har betydligt fler nomineringar nu än då – och också på kundtoppen känner vi igen McDonald’s, Riksgälden och Ica. Överraskar bland byråerna gör Jung von Matt och INGO (som är en sammanslagning av Ogilvy och Grey). Och bland kunderna dominerar oväntat Rädda Barnen, Mini, Kungliga Operan och Stockholms Stadsmission.

Nomineringstoppen
1. DDB Stockholm (15)
2. Forsman & Bodenfors (11)
3. Lowe Brindfors (9)
4. Åkestam Holst (8)
5. King (7)
6. Storåkers McCann (6)
6. Garbergs (6)
8. Jung von Matt (5)
9. INGO (4)
10. Prime PR (3)
10. Berghs School of Communication (3)

Kundtoppen
1. Rädda Barnen (6)
2. Mini (5)
3. McDonald’s (4)
3. Riksgälden (4)
3. Kungliga Operan (4)
3. Stockholms Stadsmission (4)
3. IKEA (4)
8. ICA (3)
8. Comhem (3)
8. Berghs School of Communication (3)
11. Electrolux, Pause, Svenska FN-förbundet, Sveriges Radio, Halebop, Posten, Eniro, Försvarsmakten, IQ, AMF Pension, Papercut (2)

Korta reflektioner
Jag är glad att Mini-kampanjen Getaway Stockholm, som Jung von Matt är pappa till, har charmat jurygrupperna; den är nominerad i Event, Media, Integrerat och Interaktivt. I mina ögon är det den bästa kampanjen i Sverige under 2010. Kolla in casefilmen här:

Det är riktigt kul att se att reklamskolorna tar plats i Guldägget. Eller vaddå reklamskolorna förresten, i det här fallet finns det bara en: Reklamskolan Berghs. Deras smarta Twitter-konstverk Don’t tell Ashton är nominerad i Media, PR och Interaktivt. Grymt!

Och det hör minsann inte till vanligheterna att tre Berghs-studenter skapar en annons, som går och blir nominerad i kategorin Tidningsannonsering. Men i år har det hänt; Johan Täppmark, Marcus Sjögren och Daniel Åhlman har segerchans med sin Vindsvåning är ett sätt att leva-annons för Stockholms Stadsmission.

Jag gillar att Volontaire får kredd för sitt enträgna arbete för Brämhults; hemsidan med kort hållbarhet har en nominering i Media. Det är den väl värd. Precis som raketbyrån Honesty, som har två nomineringar för Halebop – en i Film och en i Radio.

Som vanligt dominerar Stockholm Guldägget totalt. I Göteborg plockar Kokakaka hem två nomineringar, och CP+B, Welcom, Dragster, Happy Forsman & BodenforsMilk, Sturm und Drang och Goss får varsin. The Fan Club i Malmö kniper en, liksom Helsingsborgs-byrån Kollo. Och ja, det är lite lurigt att dela upp nomineringarna geografiskt, särskilt med tanke på att Forsman & Bodenfors med sina 11 nomineringar finns i både Göteborg och Stockholm.

En sak som är fin med nomineringarna att man upptäcker en del grejer som man inte sett under året. Anledningen till det kan vi lämna därhän. Till exempel innebar Milks obekväma kudde, Vac from the sea (Prime PR/Electrolux) och smarta Up For Grabs (CP+B/SAS) nya bekantskaper för mig.

Okej. Stort grattis till alla nominerade! På kvällen den 14 april vi vet vilka som vinner. Då är det gigantisk (2 000 personer) Guldäggsgala på Stockholm Waterfront.

Och just det: alla nominerade bidrag hittar du på www.guldagget.se/2011

5 svar till “Allt du behöver veta om de nominerade i Guldägget 2011”

  1. Peder. skriver:

    Papercut har två nomineringar. Stort!

  2. Erik skriver:

    Men… Forsman har ju 11 nomineringar. Göteborg också, ju.

  3. Niclas Carlsson skriver:

    Angående kundtoppen, har inte Com Hem tre nomineringar? Två i film och en i produktion.

  4. Mattias skriver:

    Peder: Tack för det. Jag har lagt till Papercut.

    Erik: F&B finns ju i både Göteborg och Stockholm.

    Niclas: Så rätt – har fixat nu. Grattis!

  5. Per L's hundar skriver:

    Berghs har ju 4 nomineringar. Uppdatera!

Kommentera