Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Collectum roar, men gör mig knappast klokare

Jung von Matt for Collectum_Darwin

Är du som jag när du får det där kuvertet som berättar hur det ligger till med pensionen? Jag öppnar det inte. Eller jag öppnar det såklart, men det brukar ta ett par dagar. Och sedan slänger jag det direkt. Jag bryr mig liksom inte. Det verkar det vara fler som inte gör. Det vill Collectum ändra på i en pågående kampanj signerad Jung von Matt. För den som öppnar sitt kuvert – som innehåller årsbesked om tjänstepensionen ITP – kan påverka hur mycket pengar det blir när man väl blir pensionär. Själva öppningen vill man åstadkomma med verkliga, underhållande och engagerande historier. Som den här:

Copyn
Rubrik: Gud skapade människan. Ända tills det här brevet kom.
Det var ett personligt brev som ledde till att Charles Darwin smulade sönder bibelns skapelseberättelse och istället skrev sin helt egna bibel »Om arternas uppkomst«. När hans bok gavs ut förvandlades du från att vara en unik person skapad av Gud till att bli till nittio procent lik en gris. Charles Darwin öppnade brevet i augusti 1831, när han var tjugotvå år gammal och studerade vid universitetet i Cambridge. Inuti brevet låg en inbjudan.

Darwins vän professor Henslow erbjöd honom att arbeta på forskningsfartyget Beagle under en fem år lång resa jorden runt. Helt oavlönad visserligen, men professorn visste att Darwin skulle nappa ändå. Darwin hade nämligen aldrig gillat att plugga. Först hoppade han av en läkarutbildning. Sedan försökte han läsa till präst, men blev lika less på det.

Bara en sak höll Darwins humör uppe under studierna: hans intresse för djur och natur. Ihop med sin vän brukade han samla skalbaggar som de noga spetsade på nålar och katalogiserade i glaslådor. Det skulle visa sig vara användbar kunskap, för under resan insåg Darwin hur livet på jorden utvecklats och samlade bevis så att han skulle våga lansera sin evolutionsteori när han kom hem.

Bevisen räckte till trots att Darwin stundtals hellre åt upp fina sköldpaddor än sparade dem i samlingarna. Idag har dna­forskarna räknat ut att människan är ännu närmare släkt med allt annat levande än vad Charles Darwin trodde. Vilket kan vara lite kul att tänka på nästa gång du får ett brev. Papperet har till arton procent samma gener som du.

ARBETSGRUPPEN
Reklambyrå: Jung von Matt
Projektledare: Pernilla Babtist
Planner: Camilla Thunell
Produktionsledare: Ida Modin
Research: Josephine Sivertzen
Art Director: Daniel Wahlgren
Copywriter: Magnus Andersson
Typografi/original: Olof Lindqvist

Här är alla annonser i kampanjen. Klicka för att kunna läsa dem.

Collectum - alla annonser

Korta reflektioner
Jag gillar själva idén här – att ett öppnat brev kan innebära en avgörande förändring – och jag hyllar modet att berätta en historia med ovanliga många ord. Det är vågat och sticker ut. Men det är någonting jag saknar. Jag saknar det där som berättar varför jag ska öppna mitt kuvert, vad det gör för skillnad, och vad det är som jag kan påverka. Det är säkert solklart för både byrån och uppdragsgivaren, men för mig nä. Jag bryr mig ju måttligt om Darwin och Gustav III, och betydligt mer om mig själv. När jag har läst den texten är jag fortfarande ett frågetecken. Jag vet att jag ska öppna kuvertet, men inte varför. Och just därför kanske jag struntar i det.

Vad tycker du?

3 svar till “Collectum roar, men gör mig knappast klokare”

  1. Maria skriver:

    Tycker också idén är kul, men det fattas något. Kopplingen är för vag, man måste tänka till ordentligt och dessutom läsa all text och trots det tycker jag fortfarande att kopplingen är vag. Känns som någon blivit lite för förtjust i sin egen idé.

  2. Hannah skriver:

    Det står ju ”att öppna det röda kuvertet kan åtminstone förändra din pension”. Det ger mig svaret på varför, collectum är väl ett pensionsbolag? Nu är jag knappast i målgruppen för pensionsbolag men intresserad av reklam är jag ju.

    Frågan är om jag skulle ta mig tid att läsa hela texten och inte hoppa direkt till botten av annonsen och bara läsa ”att öppna det röda kuvertet kan åtminstone förändra din pension” men då har de ju ändå nått fram med budskapet – jag kommer nog öppna det röda kuvertet om jag får ett.

    Så den funkar ju. Även om själva texten inte är intressant för alla så tycker jag att kopllingen är tydlig.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Sånt här gillar jag.

    En hyllning till dessa välskrivna berättelser är på sin plats. Kanske kunde man ägna lite mer utrymme åt vad Collectum vill komma fram till.

    Jag hade nog försökt lösa det genom två bildtexter under respektive kuvert. Bildtexter är det första man läser efter rubriker, sägs det. Ska det kommuniceras snabbt är bildtexter ett utmärkt redskap i fingrarna på en copywriter.

    Nu har dom löst det elegant ändå genom de två raderna längst ner. Men jag hade nog tagit bort den första av de två raderna. Tycker inte den behövs, eftersom rubriken gör det jobbet. (Å, vad mycket lättare det är att peta i andras jobb än att göra det själv.)

    Tummen upp. Inte minst därför att det finns så lite av den välskrivna och intelligent resonerande tankevaran i reklamen.

Kommentera