Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Riksgälden håller stilen som förlorarnas bäste vän

Riksgälden

Det där med dåliga förlorare verkar vara en aldrig sinande källa att gräva fin reklam ur. Efter kampanj på kampanj utifrån konceptet ”För dig som gillar att vinna men hatar att förlora” gör Storåkers McCann ytterligare en för Riksgälden. Den här gången riktar man sig till alla som vet hur det känns att förlora, och ger dem hyllningssången Till alla er (som framförs av någon slags osannolik övervintrad hippiekör). Dessutom blir det två nya reklamfilmer: en där Patrik Sjöbergs gamle träningspolare – som faktiskt är på riktigt – har svårt att unna honom framgången, och en där ett danspar kräver ett ursäkta från den knuffande konkurrenten. Äh, nog snackat. Nu kollar vi:

KAMPANJSAJTEN
www.premier.riksgalden.se

REKLAMFILMER
[flashvideo file=http://www.pleasecopyme.se/wp-content/uploads/2011/03/Ursakta-Youtube.mov /]

[flashvideo file=http://www.pleasecopyme.se/wp-content/uploads/2011/03/Sportliv-Youtube.mov /]

ANNONSER
Klicka för större bild.

annons1_idol_liten
annons2_kalle_liten
riksgalden_annons_liten

DR
Klicka för större bild.

riksgalden-dr

UTOMHUS
riksgalden_utomhus_liten

Arbetsgruppen
Uppdragsgivare: Riksgälden – Christin Dylén, marknadschef
Reklambyrå: Storåkers McCann
Creative director: Mitte Blomqvist
Art director: Cecilia Dufils, Peter Eriksson
Copywriter: Markus Bjurman
Original: Calle Cassel
Kundansvarig: Peter Bergendahl
Projektledare: Robert Nygren, Emma Pernald
Produktionsledare: Mirja Hjelm
Digital produktionsledare: Stephanie Gill

Korta reflektioner
Jag håller det inte för omöjligt att ”För dig som gillar att vinna men hatar att förlora” är det starkaste reklamkonceptet som det här landet har sett de senaste åren. Trots att flera kreatörer har tagit över stafettpinnen har uppfinningsrikedomen inom ramen för konceptet varit imponerade. Och inte blir det tröttsamt heller. Självklart är det för att konceptet är starkt och tydligt, men hantverket och produktionen bidrar till att höja reklamen ytterligare ett par snäpp. Och det är en konst att hålla fast vid – och utveckla – ett redan inslaget spår. Den konsten behärskar Storåkers här. Hatten av!

Vad tycker du?

2 svar till “Riksgälden håller stilen som förlorarnas bäste vän”

  1. Jacob Sempler skriver:

    Klippet med Patrik Sjöberg är ju för bra för att vara sant. Förstärker bara den outtömliga insikten Storåkers har grävt fram. Att det sen signeras med en sublim entré av Dr. Alban (inte sant?) gör det ju inte sämre.

    Snyggt Storåkers.

  2. Patrick Edqvist skriver:

    Håller med till stora delar men en spontant tankarn är ifall man vill identifiera sig som ”Kalle” och inte ”Björn”. För att ta till sig budskapet, ska jag då identifiera mig själv med ”förloraren”? Vore intressant med lite bakgrundsinfo från Storåkers

Kommentera