Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Slaktade travhästar segrade i Best Yet 2011

Att göra en annons är något av det svåraste som finns. Att dessutom få enbart fem timmar på sig innan den ska presenteras för uppdragsgivaren gör det ännu lite svårare.

Under tisdagen, den 8 mars, tävlade 62 unga kreatörer i Best Yet om de fyra platserna i det landslag som representerar Sverige i den europeiska finalen i kroatiska Zadar i maj. På morgonen presenterade den – fram till dess – hemliga uppdragsgivaren ATG uppdraget: att visa att en betydande del av intäkterna på hästspel går tillbaka till svensk hästnäring. Framåt eftermiddagen fick varje tvåteam två minuter på sig att förklara sin bästa idé i form av en annons och en passande payoff. Sedan var det upp till juryn – Hedvig Hagwall Bruckner, Håkan Olofsson, Lotta Mårlind, Cecilia Kusoffsky och Leif Öhlund – att kora de två bästa lagen. Och vinnarna är:

Vinnarna i Best Yet 2011
Fotograf: Marcus Stork

(från vänster)
Anders Nyberg
och Elisabeth Fischer från SWE
och Tommi Lindholm och Hanna Samara från SCP Göteborg


Vinnarannonserna och juryns motiveringar
Klicka för större bild.

Till slakt

Fischer/Nyberg: ”Två idélösningar gick ut på att handgripligt visa vad som kan hända när man styckar upp ett spelmonopol. I det här fallet gillar vi den vindlande balansgången mellan torra fakta och slakten av en folkrörelse”.

Min söta lilla ponny

Lindholm/Samara: ”I kontrasten mellan en snäll och rar ingång och ATGs något tuffare värden väcker den här annonsen vårt intresse. Budskapet är koncist och rakt. Nyttan med ATG blir tydlig och hästen är med – eller nej, det är den ju inte”.

Bakom tävlingen står Mediekompaniet, Tidningsutgivarna och Dagens Media. Och Richard Peyron, kommunikationschef på Mediekompaniet, är mer än nöjd med tävlingsdagen:
– Jag har gått och varit orolig för att yrket att skriva texter som berör var på utdöende. Jag kunde inte haft mer fel. De 64 deltagarna, varav världsrekordet med hälften tjejer, visade prov på en fantastisk förmåga att uttrycka sig. Att få en tår i ögat och bli varm i magen av en reklamtext under en två-minuters dragning är en härlig känsla. Copywriting och copywritern i det unga reklamsverige är troligen i världsklass – ut och tävla!

***

Här är det.
Medan juryn sammanträdde var scenen min. Jag berättade om min resa in i reklambranschen, om världens bästa arbetsredskap, och om att det är betydligt smartare att kramas än att vara en hater. För första gången visade jag omslaget och namnet på boken om svensk copywriting, som kommer ut i oktober. Dessutom fick publiken en försmak på de intervjuer som kommer att finnas med i boken. Det var väldigt kul, och de vänliga orden från folk efteråt gör mig smickrad och glad. Tack.

***

Det var fint att vara där. Och fint att träffa Daniel Vaccino, Lisa Karlsson, Tobias Grönberg, Philip Frendberg, Gustav Holm, Mimmi Justell, Hanna Samara, Tommi Lindholm, Anders Rindevall, Frida HägglundSara Persson, Emma Johansson, Anna Serner, Maria Diskay, Anna-Kari ModinRichard Peyron och Daniel Fält.

7 svar till “Slaktade travhästar segrade i Best Yet 2011”

  1. Nils Hultin skriver:

    Kan du skriva ut texten från nr1? Ser att texten finns men inte mycket mer.

  2. Anders Rindevall skriver:

    Det var fint att få lyssna också. Ser fram emot oktober månad!

  3. Jonas skriver:

    Det märkliga här är ju att det fanns ett bidrag som byggde på exakt samma idé som ett av vinnarbidragen, som bara ignorerades. Och vad hände med dem som fick extra/heders-priset?

  4. Emma Johansson skriver:

    Tack detsamma! Ser fram emot att läsa boken i höst. :)

  5. Sokoptimering skriver:

    Spännande, kul reklam med den styckade hästen, väldigt talande!

  6. […] Tävlingen arrangeras av Mediekompaniet och TU. Dagens Media var där och rapporterade ›› Mattias föreläste och skrev några rader om bidragen ›› Best yet’s sajt ›› ‹‹ Tillbaka till […]

  7. Fr@nk S. skriver:

    Jag gillar den också, men håller med tidigare kommentar – är det en originell annons om samma idé dyker upp två gånger? Kolla bild 185 (för dem som orkar) på bestyet.se.

Kommentera