Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Topp Fem #2: SJ, Tele2, OKQ8, ICA, Alecta

TOPP FEM FEBRUARI. Dagens Media låter varje månad en branschjury diskutera svensk reklam från den gångna månaden, och – utan varken inbördes beundran eller ordning – presentera de fem mest kreativa insatserna. Kreativitetstävlingen heter Topp Fem. Här på Please copy me kommer du en fredag i månaden att hitta de fem som samsas om förstaplatsen.

Topp-Fem-juryn

Branschjuryn kommer att växla med två månaders mellanrum. Förra månaden och denna består den av Jacob Nelson, Forsman & Bodenfors; Frank Hollingworth, King; Martin Cedergren, Åkestam Holst; Amanda Koutra, Carat; Adam Kerj, Saatchi & Saatchi; och Lotta Mårlind, Garbergs. Här är deras topp fem:

SJ – Daten, Baren, Klassfesten
Reklambyrå King Art director Lotta Ågerup Copywriter Hedvig Bruckner och Jens Englund

Om kampanjen Efter två osedvanligt tuffa vintrar var SJ:s varumärke minst sagt tilltufsat mot slutet av 2010. Tåg hade stått stilla, ersättningstrafik hade varit otillräcklig och information bristfällig. Det duger inte. Därför har nu SJ gjort sin hittills största förändringsinsats och genomfört ett omfattande förbättringsprogram. Men var allmänheten beredd på att lyssna på vad SJ hade att säga? Nej. Först och främst ville folk veta att SJ såg och förstod sina egna tillkortakommanden. Resenärerna var arga. Därför tog vi fram tre filmer som med en stor dos självdistans gör det tydligt att SJ mycket väl ser sina fel och brister och att man nu gör allt för att göra något åt det. Filmerna kompletterades med en bred dagspresskampanj där SJ i detalj beskriver sitt förbättringsprogram.




Tele2 – Telepriskollen
Reklambyrå Forsman & Bodenfors Art director Kim Cramer och Lars Johansson Copywriter Martin Ringqvist och Marcus Hägglöf

Om kampanjen Tele2 ville berätta att de har billigast mobiltelefoni enligt Telepriskollen.se – ett samarbete mellan Konsumentverket och PTS. Varför krångla till en sådan enkel brief?


OKQ8 – Snutkaffe
Reklambyrå Ingo Stockholm Art director Richard Baynham Copywriter Per-Olof Lundgren

Om kampanjen OKQ8 ställer höga krav på sitt kaffe. Förutom att deras nya kaffe är färskmalet så är det även kravmärkt, ekologiskt och spårbart. Att det är spårbart innebär att kaffets ursprung går att härleda ner till specifika odlingar runt om i världen. Tack vare OKQ8 kan därför Sveriges bilister förvänta sig riktigt gott kaffe på vägen. Från och med nu är till och med snutkaffe en positiv smakupplevelse.


Alecta - Inga krusiduller

Alecta – Inga krusiduller
Reklambyrå Garbergs Art director Jenny Berg Copywriter Per Forssberg

Om kampanjen Alecta sysslar inte med något annat än tjänstepension. Och den som sparar hos Alecta betalar en väldigt låg avgift och får väldigt hög avkastning. Vi tog fasta på det enkla i deras erbjudande. De gör bara en sak och de gör det bra.


ICA – Svenska taco-talet och Sportlovsvikarien Glada Hudik
Reklambyrå King Art director Nima Stillerud, Axel Isberg och Jonas Yrlid Copywriter Pontus Thorén

Om kampanjen Ica vill visa upp veckans kortvaror på ett underhållande och uppseendeväckande sätt. Varje år när det är sportlov har vi en film där vi bytt ut hela ensemblen (eftersom våra skådespelare är på sportlov). Förra året var det Dramatenskådespelare och i år kunde Glada Hudik rycka in.


Okej, det var Topp Fem för februari (nästa Topp Fem kommer i mitten på april). Nu är det fritt fram att tycka till. Vad tycker du?

Ett svar till “Topp Fem #2: SJ, Tele2, OKQ8, ICA, Alecta”

  1. Att ”Branschen” utser SJ:s film som bästa film denna månad är ännu ett tecken att ”kreativa” priser inte är värt ett skit. Det finns bara en vinnare här – Felix Herngren – som nu kan skratta sig lyckling samtdigt som han gjort SJ:s personal en björntjänst.

    Man lägger ner 2 år på att förklara att man inte har ansvar för allt som händer på järnvägen. Sedan låter man vanliga anställda få bära hundhuvudet. Så fruktansvärt pinsamt. Att toppreklamarna inte ser den logiken förvånar mig!

Kommentera