Expressen utmanar makten – men saknar gadd

X-Bonustak-1

Hur vore en värld utan Expressen? Bättre, skulle nog många svara. Expressen själva menar att den skulle vara sämre. Maktmissbruket skulle vara än mer utbrett. För tidningen säger sig få de mäktiga att tänka sig för både en och två gånger när lockelsen blir för stor. Det vill man visa i en rikstäckande kampanj som du just nu kan se på tv, i tidningen och när du åker kollektivt. Och här:

REKLAMFILMER

UTOMHUSREKLAM (i urval)

X-Porrklubb

DF-Expressen-Mutresa

YTTERLIGARE ANNONSER med dessa rubriker
Någon väktare som leker med tanken att bruka övervåld idag?
Någon dörrvakt som överväger att neka mörkhyade inträde ikväll?
Någon riksdagsman som tänker gå förbi bostadskön i veckan?
Något äldre som funderar på att dra in på grönsakerna framöver?
Någon rektor som överväger att blunda för mobbing i veckan?

Arbetsgruppen
Reklambyrå: King
Copywriter: Jens Englund och Pontus Thoren
Art director: Nima Stillerud
Creative director: Frank Hollingworth
Projektledare: Mattias Bohlin
Produktionsledare: Åsa Slättegård
Produktionsbolag: Esteban
Regi: Alexander Brügge och Marcus Ernerot

Korta reflektioner
Först bara något om min åsikt om Expressen och andra kvällstidningar: jag tycker intensivt illa om dem. Därför läser jag sällan Expressen, och har bara vid lätträknade gånger betalat pengar för deras “journalistiska” produkt (ja, det sätter jag en ära i). De serverar skvaller, sensationer och skandaler som är överdrivna eller ointressanta – och inte sällan bådadera. Dessutom känns alltihop som ett slafsigt hafsverk.

I min värld står alltså Expressen inte särskilt högt i kurs. De står inte heller för den granskande journalistik som de säger i den här kampanjen. Ändå får reklamen mig att hoppas. Jag önskar så att det här vore sant. Jag önskar att Expressen (och deras kvällstidningssyskon) vore den tredje statsmakt som de vill få mig att tro. Men där är vi inte – rätta mig om jag har fel – och tills dess blir reklamen betydligt bättre än den produkt som den säljer. Det är förbaskat synd. För jag gillar den här kampanjen rakt igenom. Tonen är kaxig, och förmedlar ett underförstått ”gör inte det”. Den sparkar uppåt, mot gubbväldet och översittarna. Den ställer sig på folkets sida mot orättvisor och mygel. Den vågar utmana. Men det hjälper inte. Det här hade kunnat vara bra på riktigt – om det bara hade funnits en trovärdighet i det produkten lovar.

Vad tycker du?

***

Jo, förresten: jag gillar hur King använder getingen som logotyp. Och förstår att det räcker att visa den hårt beskuren. Begåvat.