Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Gammal nyhet! Please copy me finns på Facebook också

Please copy me har funnits på Facebook sedan augusti 2007. Först som en grupp, och senare som en lite mer modern fanpage. Precis häromdagen passerade antalet medlemmar 2 000. Det är i och för sig färre än han Justin Bieber (han har 25 miljoner medlemmar), men å andra sidan är det betydligt fler än grupperna Vi som gillar Kicki Danielsson, Vi som gillar helger och Vi som gillar och Vi som gillar parfym tillsammans. Tack till dig som är med!

Om den här bloggen är en blockbusterfilm, är Facebook-gruppen Jag läser Please copy me själva bonusmaterialet. Där hittar du filmer, kampanjer, annonser, böcker, illustrationer, citat och tankar som passar bättre där än här. Här är ett par glimtar från de senaste dagarna:

Varför krångla till det? Tipstack till Sarah Larsson.
Öl

”Människor är betydligt mer komplexa än produkter. Och betydligt mer intressanta.” Illustration: Hugh MacLeod
Products are not people

applåderar de nya reklamfilmerna för Apoteket.

Makalöst mäktigt för mobiltelefonen Docomo Touch Wood.

Den här annonsen vann Nya uppslag för reklamskolor. Arbetsgrupp: Johan Leandersson och Oskar Wettergren, Berghs School of Communication.
Nya uppslag

Om två veckor är det Guldäggsgalan. Här är mitt absolut finaste minne från galan för två år sedan. ”Med en tonårings ivriga kärlek… Asha Ali”. (låten börjar på 4:12)

Visa fingret.

www.facebook.com/pleasecopyme



Kommentera