Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så kommer du in i reklambranschen

Breaking in

I like to know that they understand the craft of writing. And I want to see their personality. How they write. Because whether it’s long, long copy, or it’s punchy, I still want to see that they understand the best way to convey something in their words. So, definitely. I want creatives to have a skill set. I don’t want everyone to be so neutral that they’re all vanilla.

David Droga, Creative Chairman, Droga5, New York

Här är boken som säger sig ge dig ett närmast osportsligt försprång om du vill få jobb i reklambranschen. I Breaking In hittar du intervjuer med över 100 kreativa chefer på världens bästa reklambyråer (de flesta i USA dock). De avslöjar sina bästa tips för att sätta ihop en portfolio som gör det lätt att anställa dig. Bland höjdarnamnen finns David Droga, Jeff Goodby och Ari Merkin. Boken är skriven av William Burks Spencer, copywriter som tidigare jobbat på Wieden+Kennedy, BBDO, Mother London och BBH New York. Den finns att köpa på Amazon för runt 200 kronor.



4 svar till “Så kommer du in i reklambranschen”

  1. […] bloggen Please copy me i morse och blev nyfiken på boken ”Breaking in” som handlar om hur man tar sig in i […]

  2. felicia skriver:

    Kanske borde ta och införskaffa. Tänkte ge mig på arbetsproverna till Lindholmen i höst så jag kan behöva alla tips jag kan få. Hundra gånger tack för din blogg och alla fina tips! En outtömlig källa med information och goda råd.

  3. Oskar skriver:

    Låter nästan för bra för att vara sant men definitvt värt att se närmare på!

Kommentera