Så kommer du in i reklambranschen

Breaking in

I like to know that they understand the craft of writing. And I want to see their personality. How they write. Because whether it’s long, long copy, or it’s punchy, I still want to see that they understand the best way to convey something in their words. So, definitely. I want creatives to have a skill set. I don’t want everyone to be so neutral that they’re all vanilla.

David Droga, Creative Chairman, Droga5, New York

Här är boken som säger sig ge dig ett närmast osportsligt försprång om du vill få jobb i reklambranschen. I Breaking In hittar du intervjuer med över 100 kreativa chefer på världens bästa reklambyråer (de flesta i USA dock). De avslöjar sina bästa tips för att sätta ihop en portfolio som gör det lätt att anställa dig. Bland höjdarnamnen finns David Droga, Jeff Goodby och Ari Merkin. Boken är skriven av William Burks Spencer, copywriter som tidigare jobbat på Wieden+Kennedy, BBDO, Mother London och BBH New York. Den finns att köpa på Amazon för runt 200 kronor.