Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så tror – och hoppas – jag att det går i Guldägget ikväll

Att gissa är kul. Jag kan inte låta bli. Med både hjärta (mest!) och hjärna (inte lika mycket) kommer här mina tankar om hur det kommer att gå på Guldägget ikväll:

(Just det, formen för det här inlägget – hejar på och tror på – har jag lånat från Nina Åkestam som numera bloggar för Resumé.)

Mio
Direkt
Hejar på: Ett grönt brev / Cramo flyttbara lokaler / Dragster. Ett dr som är smart på riktigt. Och som ”tvingar” mottagaren att agera.
Tror på: En obekväm kudde / Mio, Cancerfonden / Milk Reklambyrå. Relevant och omöjlig att undvika.

Radio_bla
Radio

Hejar på: Billiga veckan / ICA Sverige / King och Halebop Radio / Halebop / Honesty. Svårt att välja en här. Ica-spoten är reklamisk komik på hög nivå. Halebop-spoten har lyckats hitta ett tonläge som gör att jag lyssnar och ler.
Tror på: Pause vs Bad Sound / Pause Ljud & Bild / Åkestam Holst. Att leka med radiomediet utan att tappa relevansen är en konst. Pause bemästrar den.

Mini
Event

Hejar på: MINI Getaway Stockholm 2010 / BMW, MINI / Jung von Matt. Ord känns fattiga. Klart att årets bästa svenska kampanj ska ro hem guldet i event. Engagerande på riktigt.
Tror på: MINI Getaway Stockholm 2010 / BMW, MINI / Jung von Matt. Låt det hända.

IQ
Film

Hejar på: OMG-Cat / Comhem / King. Den där mixen av Youtube-fenomen och reklamfilm är intelligent – och alldeles klockren. Jag kan se den här igen och igen.
Tror på: Fyllehistorier / IQ / Forsman & Bodenfors. Sällan har en reklamfilm fått oss att sätta skrattet i halsen på det här sättet.

wrangler
Interaktivt

Hejar på: Wranger Blue Bell Spring Summer 2010 / Wrangler VF / Kokokaka. Nyskapande och engagerande modereklam – det var inte igår direkt.
Tror på: Wranger Blue Bell Spring Summer 2010 / Wrangler VF / Kokokaka. Allt annat vore en skräll.

Mini
Integrerat

Hejar på: Weekday tickets / Kungliga Operan / DDB Stockholm. Briljant idé som kopplar ihop två ting som på ytan inte verkar ha någonting med varandra att göra.
Tror på: MINI Getaway Stockholm 2010 / BMW, MINI / Jung von Matt. Kanske inte ett skolboksexempel på integrerad kommunikation, men överlägset starkast i startfältet.

Pressbyrån
Media

Hejar på: Hemsida med kort hållbarhet / Brämhults / Volontaire. En nyskapande digital idé som är produktrelevant och ständigt lyckas ta sig nya uttryck. Bravo!
Tror på: Mellanmålsbyrån / Pressbyrån / Åkestam Holst. Att använda butiksnamnet som medium för att kommunicera sitt erbjudande = knäckande bra reklam.

Ashton
Pr

Hejar på: Rolighetsstipendiet / Hastighetslotteriet / Volkswagen Sverige / DDB Stockholm. Att skapa en uppföljare till en sådan formidabel succé som Pianotrappan känns närmast omöjligt. Här har man lyckats med just det. Hatten av!
Tror på: Don’t tell Ashton / Berghs School of Communication / Berghs School of Communication. Fullständigt fantastiskt imponerande. Dessutom vore det triggande om 22 Berghs-studenter stal guldet framför näsan på storbyråerna.

wrangler
Produktion

Hejar på: On Demand – Tv- och filmfavoriter / Com Hem / King. Bredden i populärvetenskapliga referenser och fingertoppskänslan i hantverket borde ge den filmen ett produktionsägg.
Tror på: Wranger Blue Bell 2010 / Wrangler VF / Kokokaka. En självklar vinnare.

IKEA
Design

Hejar på: Hembakat är bäst / IKEA / Forsman & Bodenfors. Designkategorin känns som att jämföra päron och ostron, men den här är ett av de få bidrag som fångar mig. Och det ordentligt.
Tror på: Hembakat är bäst / IKEA / Forsman & Bodenfors. Värdig vinnare.

Sydsvenskan
Tidningsannonsering

Hejar på: Här är inte ditt liv / Papercut / DDB Stockholm. Sällan har en printannons blivit så runtskickad, sönderkramat och genomläst. Inget snack.
Tror på: Kom närmare / Sydsvenskan / The Fan Club. Rolig och intelligent som få annonser idag.

Kalle Anka
Utomhus

Hejar på: Jättetelefonen / Tele2 / Forsman & Bodenfors. När skapade en svensk utomhustavla senast det engagemang som den här lyckades göra? Enda nackdelen är att den inte tillräckligt tydlig lyckas kommunicera erbjudandet/budskapet. Kan falla på det.
Tror på: Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere / Stockholms Stadsmission / Garbergs. En omedelbar idé som träffar hjärtat. Reklam som spränger gränser.

Rolighetsteorin (DDB Stockholm)
Titanägget

Hejar på: Pennabränningen/ Feministiskt initiativ / Studio Total och MINI Getaway Stockholm 2010 / BMW, MINI / Jung von Matt. Vilket ramaskri det kommer bli om Studio Total vinner. Vilket jubel det lär bli om Getaway Stockholm tar hem det.
Tror på: Rolighetsteorin / Volkswagen Sverige / DDB Stockholm. Efter fjolårets magra äggskörd förtjänar en av världens mest hyllade kampanjer det finaste priset som finns i Sverige.


Guldskrift
Hejar på: Alla som har haft modet att skicka in sina bidrag.
Tror på: Magnus Jakobsson. Men jag hoppas nästan att juryn lyckats hitta någon annan som förtjänar det. Magnus kommer ändå att få det nästa år. Eller nästa. Eller nästa.



Kommentera