Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Stendahls och Komm bjuder på frukost och kreativitet

horenkreatorI år fyller Guldägget 50 år. Det firar Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm i branschmun) med en turné där landets bästa kreatörer pratar kreativitet och sina guldäggsbelönade kampanjer. Det är fritt fram för skolor, företag och byråer att boka in ett stopp längs vägen. Ett av de första stoppen för Komm och hör en kreatör blir i Göteborg om en månad.

Det är reklambyrån Stendahls som tillsammans med Komm bjuder en 150 kreatörer på de 35 största byråerna i Göteborg. Det blir surdegsfrukost på Bliss (Magasinsgatan 3) tisdagen den 3 maj klockan 08.00-09.30. Antal platser är begränsade, så anmäl dig så fort du bara kan – se länken längre ner. Här är programmet:

Nicklas och Josephine

Nicklas Karlsson, copywriter; och Josephine Wallin, art director på Lowe Brindfors (tidigare tillsammans på King) pratar om hur och varför man bygger en egen reklamvärld – och om hur två tjocka tanter vände opinionen för ett utskällt företag. Nicklas och Josephine har arbetat ihop sedan 2006, och tillsammans kammat hem 3 guldägg, 10 silverägg och guld i Epica och Eurobest.

Jonas
Jonas Enghage, copywriter på Forsman & Bodenfors, berättar om hur man spöar upp en multinationell konsumentvarujätte utan ett enda rationellt argument i reklamen, hur verkligheten inne i huvudet på människor skiljer sig från verkligheten som finns utanför samma huvuden – och varför rolig reklam är roligare än tråkig reklam. Dessutom kommer han – med ett stort mått av bitterhet, eftersom han inte har gjort den själv – att analysera sönder den bästa reklamfilm som någonsin har gjorts.

Tove
Hur ser kommunikation om 50 år? Den frågan har studenter på fyra reklamskolor – Hyper Island, Beckmans, Forsbergs och Handelshögskolan i Stockholm – ställt till sig själva och andra. Resultatet är kortfilmen Guldägget 2061 (13 minuter). Bland de som medverkar i filmen finns Tove Langseth, DDB (bilden); Frank Hollingworth, King; och Tarek Saleh, Atmo.

ANMÄL DIG IDAG!
www.stendahls.se/engodaremorgon

***

ANDRA STOPP FÖR KOMM OCH HÖR EN KREATÖR
Fler orter lär tillkomma.
13/5 Östersund – Syre
19/5 Linköping – Markus Reklambyrå
24/5 Kalmar/Nybro – Linnéuniversitetet
26/5 Härnösand – Högberg-gruppen



Kommentera