Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Berghs ställer ut med rädsla för misslyckande

Berghs
Om rädslan för att misslyckas, och om modet att ta vara på möjligheterna handlar årets slututställning på Berghs School of Communication. Med start på torsdag, den 24 maj, och fram till söndag är den samlade kommunikationsbranschen inbjuden att träffa 151 riskbenägna avgångsstudenter, som visar upp sina examensprojekt. Bakom kampanjen som marknadsför utställningen står Studentbyrån, där Viktor Brittsjö är art director och Stephanie Moradi är copywriter.

I kampanjen ingår en webbsajt, där några av världens ledande kreatörer – däribland Milton Glaser, Stefan Sagmeister, Luke Sullivan – berättar om hur rädslan för att misslyckas hämmar oss (och hur vi kan övervinna den). Till kampanjen hör också ett manifest som inspirerar till stordåd.

På kort tid har kampanjen fått stor internationell uppmärksamhet. Videoklippen på kampanjsajten har nått över 80 länder, och den kommande utställningen har blivit uppmärksammad i bland andra Creativity, Creative Review, The Atlantic och Brainpickings.

Manifestet
Where do you see yourself in 10 years? Maybe it’s __ or __ , it doesn’t matter. What matters is what takes you there. Playing it safe is not playing at all. Taking risks is what takes you places.

But risk comes with our biggest fear. If there’s one thing that stops you from moving forward, it’s the fear of failure. It’s the biggest mind fuck you’ll ever encounter in life. When you overcome it, you can overcome anything.

So when the opportunity appears, grab it. Follow your gut feeling. It’s the most fearless thing you’ll ever own.

If the act of failing scares you, tell it to back off. And so what if you fail. Everyone fails. The question is, what would you do if you weren’t afraid of it?

Studentbyrån

Här är hela Studentbyrån (klicka för större bild)
Viktor Brittsjö, art director; Stephanie Moradi, copywriter; Louise Ljungberg, Sedir Ajeenah, pr-ansvarig; Johan Rude, projektledare, Monika Lindquist, planner; Carl Wetzenstein; Emma Laggar, digital strateg; Dag Forsberg, Johan Bergman, Madelene Hansson, grafisk designer; Linda Brockman, Sofie Norrmén och Maria Fager, produktionsledare.

Vill du gå? På torsdag (öppet 17-21) är det vip-kväll, och du behöver en inbjudan för att komma in. På fredag (11-18) är representanter för kommunikationsbranschen särskilt välkomna. Klockan 15.00 pratar Magnus Jakobsson, Anna Bråkenhielm Carrfors, Johan Ronnestam och Anna Serner om rädslan för att misslyckas. På lördag (11-18) och söndag (11-16) är alla välkomna till Sveavägen 34. www.berghs.exhibition11.se

För alla form- och designintresserade: på lördag klockan 14.00 håller Michael Wolff en öppen föreläsning om sina arbetsmetoder och rädslan för att misslyckas.

***

Just nu är det slututställningar på många skolor inom reklam, design och kommunikation. Idag tisdag klockan 17.00 öppnar Beckmans Designhögskola sin utställning The End, som pågår fram till söndag (varje dag 12-20). Forsbergs skola har redan haft sin utställning i Stockholm, men ställer ut på Gotland fredag och lördag 27 och 28 maj. I Umeå har Designhögskolan slututställning i nästa vecka (31 maj och 1 juni).



Ett svar till “Berghs ställer ut med rädsla för misslyckande”

  1. R skriver:

    I en bransch som är livrädd för misslyckanden förstår jag inte poängen
    med det här temat. För det är ju en bransch där rädslan för att
    misslyckas visar sig allt för tydligt. Var finns risktagandet i att
    endast öppna upp branschen för de som stöps ur samma form, de som
    hämtat sin erfarenhet endast genom att jobba i branschen och för de
    som aldrig vill byta inriktning inom branschen (för har du jobbat t ex
    med grafisk form ska du hålla dig borta från copywriterns territorie).
    Men det kanske finns en poäng med den här tanken ändå om man vänder på
    begreppen – om uppmaningen istället vänds till branschen för att få
    den att lossa på tyglarna och bli en bransch som är lika nyskapande
    som den vill verka vara.

Kommentera