Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ifrågasätt – och du får jobbet

Alf Rehn

Jag lyssnade på Alf Rehn häromdagen. Han är management- och ekonomiprofessor på finska Åbo Akademi och författare till den intressanta boken Farliga idéer. På Science Lounge- scenen på Vetenskapsfestivalen pratade han om kreativitet tillsammans med Evelina Wahlqvist, som är forskare på Handelshögskolan i Göteborg. De sa många smarta saker, men det som jag kommer att minnas är det svar som Alf Rehn levererade på en fråga från publiken: hur vet du om en person som du inte träffat tidigare, men funderar på att anställa, är kreativ eller inte?

Efter en kort tankepaus berättade Alf om en reklambyråchef som han känner.

Han har ett knep som han använder när han intervjuar folk som söker jobb hos honom. Någonstans i intervjun pratar han alltid om en idé som han säger sig nyss har kommit på. En befängd idé, som att vi borde ha mer politisk reklam på blöjor till exempel. Om personen på andra sidan bordet nickar med och berömmer idén är hon eller han borta. Den som däremot vågar attackera eller presentera en alternativ problemlösning har betydligt större chans att få jobbet.

Poängen är dubbel, förklarar Alf Rehn: ingen vill anställa ja-sägare, och en människa som vill jobba med reklam utan att våga bry sig om att kämpa för bra idéer är inte särskilt kreativ.

Vad tänker du om det?



6 svar till “Ifrågasätt – och du får jobbet”

  1. Per skriver:

    Klockrent!

  2. Per T skriver:

    Rätt bra. Väldigt kul är det, men i en anställningssituation är man rätt utsatt och stressad. Risken är väl då att man inte säger emot av sådana skäl, utan bara nickar för att komma vidare i intervjun.
    Men kanske är bortfallet inte större än att de som blir kvar räcker … :)

  3. Petter Nilsson skriver:

    Självklart ska man våga säga precis vad man tycker i en intervjusituation, även om intervjuaren har en annan åsikt. Det är ju såklart lättare sagt en gjort, men kreativa jobb kräver att man har pondus och vågar stå för sin åsikt.

  4. Helena Ehnbom skriver:

    Eller så tyder det på ett väldigt öppet sinne att tycka att idén är bra – även om intervjuaren tycker att den är dålig.

    Vad jag försöker säga är nog att sådana svartvita metoder är lite riskabla i just en intervjusituation och just när det gäller en bransch som arbetar med idéer. Man kan missa någon som är väldigt kreativ och ifrågasättande i en normal arbetssituation men som inte känner sig säker nog att ifrågasätta i en intervjusituation.

    Jag tror också att ålder blir en avgörande faktor, där man med några år på nacken törs vara mer ifrågasättande men där man nyutexaminerad kanske inte ifrågasätter en auktoritet.

    Sedan är det, även om det var rätt roligt, faktiskt lite fult att luras.

  5. Jerry Ando skriver:

    Håller med Helena, förenklingar är oerhört svårt att göra urval på. Tänk om den intervjuade ser det strålande i exemplets idé med politisk blöjreklam. Kan vara temat miljövänligt, resurssnålt, kemikaliefritt samhälle, politiska frågor som intresserar många småbarnsföräldrar. Är inte kreativitet just att komma med tokiga idéer, som ett ishotell t ex? När övergår idén från att vara just befängd till att vara kreativ?

  6. ”Jag vill inte ha några ja-sägare omkring mig. Jag vill att varenda en ska säga sin mening, även om det kostar honom jobbet.” Samuel Goldwyn

    ”Ja-sägare” dödar dialogen och med detsamma utvecklingen. Det finns ingen vettig företag som vill ha ”ja-sägare” hemma. Och livet är för kort för att jobba för icke vettiga företag, eller hur?

Kommentera