Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Östgötar bäst i Sverige på reklam?

Skandiamäklarna
På torsdag, den 19 maj, kommer eventet Komm och hör en kreatör till Markus Reklambyrå i Linköping. Reklambyråer i hela regionen är inbjudna. Lars Falk, legendarisk copywriter; och Daniel Ilic, North Kingdom; kommer att berätta hur man skapar bra reklam. Det lär behövas.

För faktum är att det är 24 år sedan en reklambyrå från den östgötska regionen vann ett guldägg (Arnek vann 1987 för Frisörföreningen). Ett kvarts sekel har gått. Den inbjudande reklambyrån har funderat på varför:

Beror det på våra kunder? Att regionen saknar starka varumärken och modiga köpare? Beror det på att man måste tillhöra gänget i huvudstaden för att få en rimlig chans (det är ju lite svårt att vara inbördes när man per definition är utbördes)? Beror det på att vi saknar intresse för den bransch vi verkar inom? Eller är vi helt enkelt är för dåliga?

Deras funderingar har resulterat i en liten guldäggsbok med namnet Belönad östgötsk reklam? (öppnas som pdf i nytt fönster). I den ställer de jobb gjorda av byråer i Östergötland mot motsvarande jobb gjorda utanför regionen som har belönats i Guldägget.

Om till exempel The Fan Club i Malmö kunde vinna ett ägg av ädlaste valör med sin kund Blekinge Tekniska Högkola i kategorin DR, varför klarade inte vi på Markus Reklambyrå detsamma med vårt DR för vår kund Linköpings universitet? Kanske får vi några svar den 19 maj.

Det är alltså torsdagen den 19 maj klockan 18.00 på S:t Larsgatan 12 i Linköping.
Vill du gå? Anmäl er senast den 15 maj på guldagget@markus.se (max två personer per byrå).

Kommentera