Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

SAS och CP+B Europe skapar mer tid för det roliga

Den där sidan 3 i landets dagstidningar var länge den finaste arenan för reklam. Med en rätt-i-magen-annons där nådde du varenda svensk med ditt budskap. Så är det inte riktigt längre. Sidan 3 är sorgligt ofta en splashannons för bygghandeln eller en ostekt fläskfilé från Lidl.

Men chansen att skapa någonting verkligt bra på sidan 3 finns kvar. Och vissa tar den. Som SAS och CP+B Europe just nu.

SAS
Copyn
Rubrik: Tid till annat.
Europas punkligaste flygbolag erbjuder flest avgångar hem till Stockholm. Boka utan dolda avgifter på sas.se

Korta reflektioner
Det bästa här är insikten. När du har förstått att det viktigaste för den som flygpendlar i jobbet inte är någonting annat än att komma hem så snabbt som möjligt, blir den här annonsen så självklar. Men att komma dit är säkert i sig en resa. Det näst bästa med den här annonsen är att den visar nyttan med SAS utan att bli övertydlig. Det är modigt – framför allt av uppdragsgivaren – att låta bli att klämma in ett flygplan här. Nu blir den intressant och – som sagt – alldeles alldeles självklart. Bra där!

Arbetsgruppen
Reklambyrå: CP+B Europe
Creative directors: Tobias Carlson/Jonas Wittenmark
Copywriter: Annica Brinck
Art director: Dennis Rosenqvist
Content manager: Michaela Winckler
Client service director: Robert Waern
Final art: Petter Brink
Designer: Jonas Hult
Print producer: Hanna Arvidsson
Business affairs: Hanna Evertsson
Retusch: Johanna Karsten
Fotograf: Ola Strangeways
Stylist: Catharina Brändström
Uppdragsgivare: Johan Åhlén, reklamansvarig; och Ulf Hermansson-Samell, marknadsansvarig

Här är en till förresten:
SAS - Pussel

Vad tycker du?

3 svar till “SAS och CP+B Europe skapar mer tid för det roliga”

  1. Robert skriver:

    Det första exemplet med bokhyllan påminner om något som skulle kunna ha kommit från IKEA =)

  2. Martin skriver:

    Just valet av böcker känns lite dubbelt. För mig signalerar den välfyllda bokhyllan lika väl väntan och dötid – som leder till inköp av en ny bok för att ha något att göra. Kanske är jag färgad av några års tågpendlande. Däremot tycker jag mycket om SAS TV-reklam med pappan på dagis. Pappans tafatta sånginstas är pang på och reklamen känns trovärdig.

  3. Johan skriver:

    Förundras mest att det går åt en så där 10-12 pers för att fota en bokhylla och skriva en kort copy :)

Kommentera