David Droga avslöjar receptet på copywriting

Puma

Koka ner orden tills bara känslan finns kvar. Det är rådet när David DrogaDroga5 förklarar kraften i verkligt bra copywriting. I sin krönika i The Wall Street Journal skriver han:

What can a fledgling scribe learn from a good copywriter? For one thing, remember that less really is more. The average billboard has no more than eight words. It takes a lot of effort to make a beer, rice or shampoo seem special in eight words.

Använd få ord, alltså. Och rätt få ord såklart. Och mer?

The first step of copywriting is to brainstorm. What are we trying to say? What specific mood are we trying to evoke? We toss around images, key phrases, associations. We throw down dozens of half-baked ideas in sweaty notebooks. It’s painful.

Ta reda på vad du vill säga, alltså. Våga göra fel många gånger innan det (antagligen och förhoppningsvis) blir rätt.

I krönikan förklarar David Droga hur man på byrån gick tillväga för att koka ner essensen i varumärken som Puma, Prudential och The Tap Project. Summan av kardemumman: var sparsam med dina ord. Låt det ta tid.

Läs hela krönikan här.



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *