Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det bästa från Cannes Lions

Bing
Under veckan som gick avgjordes reklam-VM på den franska Rivieran. Jordens bästa reklamskapare solade, festade, och hämtade inspiration och – i somliga fall – priser i Cannes Lions. Vinnarna är nu korade i tretton kategorier (och en mängd specialkategorier som till exempel Agency of the Year och Young Lions). Att i realtid följa tävlingen på distans är både svårt och överväldigande. Att i efterhand sammanfatta det hela är lite enklare. Jag väljer här att plocka russinen ur kakan.

Bättre om färre vann
För det första: det är en stor reklamkaka man bakar i Cannes. Det är trångt på prispallen. Och det är klart att många av de närmare 29 000 inskickade bidragen förtjänar att belönas. Men när över 50 kampanjer i vissa kategorier vinner guld, silver eller brons blir det lite larvigt. Jag menar inte att förringa de som vunnit – det är både svårt och ärofyllt – men den stora mängden priser har en baksida. Kanske införa ETT Grand Prix, ETT guld, ETT silver och ETT brons i varje kategori? Det funkar i andra bedömningssporter. Färre priser hade gjort toppen tydligare, resultatet mer överskådligt och varje utmärkelse mer betydelsefull. Nu verkar det (tråkigt nog) som att intresset för världens största reklamtävling är rätt måttligt. Få på hemmaplan verkar bry sig nämnvärt. Samtidigt finns det såklart en bakomliggande psykologi: belönade byråer fortsätter att skicka bidrag till tävlingen – och bjuda kreatörer och kunder till festivalen. Men ändå: till nästa år önskar jag att färre vann i Cannes.

För det andra: Cannes Lions är för den reklamintresserade vad Ayia Napa är för törstiga tonåringar. Här får du en garanterad överdos av de mest kreativa kommunikationslösningar som världen producerade under det gångna året. Mycket av det är sinnesrubbande bra.

Hur gick det för Sverige?
Jo, tack. Det gick riktigt bra. Den största framgången svarade DDB Stockholm och Volkswagen för genom att bli en av tre som vann Titanium Lions – kategorin där ”the idea is everything”. Den tokhyllade Rolighetsteorin tar här ett steg vidare, genom att reklambyrån har förverkligat idé om ett hastighetslotteri. Det var med den idén som amerikanen Kevin Richardson vann Rolighetsstipendiet på 25 000 kronor. Snacka om outsourchad kreativitet! I sammanhanget tycker jag att Richardson borde hyllas som den store hjälten.

Svenska guld vann Prime PR/Electrolux/Vac from the sea (Direct), Forsman & Bodenfors/IKEA/Lullabies (Cyber x 2), Jung von Matt/Mini/Getaway Stockholm (Cyber), Forsman & Bodenfors/IKEA/Homemade is best (Design x 2) och King/ICA/Good life (Design). Med sina silver och brons blev Åkestam Holst utsedda till världens näst bästa byrå i grenen Direct.

Världens bästa reklamfilm är Write the Future för Nike. Reklambyrån heter Wieden + Kennedy Amsterdam, och produktionsbolaget är Independent. Den bygger på en stark tanke, och är tre minuter fantastisk reklam:

Världens bästa annons är Heaven and Hell för Samsonite. Reklambyrån är JWT Shanghai. Klicka för större bild.

Samsonite - Heaven and hell

En ordentligt – med rätta! – hyllad kampanj är den som Droga5 skapat för söktjänsten Bing. Den vann Grand Prix i tunga Integrated-kategorin, Grand Prix i Outdoor – och guld i Titanium! Varför? Förmodligen eftersom den är makalöst genomarbetad och smart. Kolla:

Det bästa som hände på webben under 2010 var Google Chrome-experimentet The Wilderness Downtown, responskampanjen för Old Spice, och den briljanta idén Pay with a tweet.

Den sydkoreanska reklambyrån Cheil kom på hur Tesco kan få folk att shoppa medan de väntar på tåget hem. För kampanjen Homeplus Subway Virtual Store vann de Grand Prix i Media-kategorin.

Hur får man unga att 1) återfå kärleken till sitt land (Rumänien) och 2) återupptäcka en älskad chokladkaka (Rom)? McCann Erickson lyckades med konststycket med kampanjen American Rom. Det gav dem dubbla (!!) Grand Prix – i Direct Lions och i Promo & Activation Lions. Dessutom vann kampanjen ett lejon i Titanium-kategorin.

Mer då? Mercedes Benz och Net#work BBDO vann Grand Prix i Radio, Digital Kitchen vann Grand Prix i Design för The Cosmopolitan Digital Experience, Clemenger BBDO och National Australia Bank vann Grand Prix i PR, och Droga5 och Puma tog hem priset i Film Craft.

Vill du se mer? På den officiella webbplatsen för Cannes Lions hittar du alla vinnarna i alla kategorier. Enjoy!

Kommentera